social- och hälsovårdsservice
TietoEvrys system Lifecare har valts till Österbottens välfärdsområdes nya klient- och patientdatasystem. Arbetet med att anpassa datasystemet till välfärdsområdets behov inleds i augusti och ibruktagningen av systemet inleds stegvis på våren 2024
Hembesöket ger inblick i välfärdsområdets tjänster och i det nyaste numret får vi bland annat bekanta oss med verksamheten vid Regnbågen och Solsidan, som är enheter inom specialomsorgen i Kronoby. I sommarens tidning förbereder vi oss också för en trygg semestertid och en tandhygienist ger bra tips för hur du tar hand om din munhälsa.
Sjukskötare Mari Montin arbetar på kundservicecentralen och är Omaolos administratör. Hon tar emot och behandlar de ärenden från kunder som kommer in via den digitala tjänsten Omaolo. Om du ännu inte har använt Omaolo, kan du få hjälp av Maris svar på de vanligaste frågorna om tjänsten.
Österbottens välfärdsområde har öppnat Seniorlinjen, ett rådgivningsnummer som riktar sig till äldre personer för rådgivning och bedömning av vårdbehov. För närvarande betjänar Seniorlinjen personer som är över 65 år och bosatta i Vasa, Lillkyro och Laihela.
Den 10–11 maj kan det förekomma störningar i kundservicecentralens och munhälsovårdens telefonservice. På onsdagen tas ett nytt telefonsystem i bruk och personalen vid kundservicecentralen i Vasa börjar arbeta i nya utrymmen.
När kommunernas social- och hälsovårdstjänster samt räddningsverkets tjänster överfördes till Österbottens välfärdsområde överfördes även telefonnumren till välfärdsområdet. Trådtelefonnumren ägs delvis av kommunerna, varför välfärdsområdet inte kan fortsätta använda dem.
Under våren ordnar Familjecenternätverket i Österbottens välfärdsområde olika typer av kamratstödsgrupper och träffar för barn, unga och familjer.
Projektet Prima Botnia utvecklar i samarbete med tjänsteleverantörerna missbruks- och mentalvårdstjänsterna på primärnivå. Avsikten är att förbättra tillgången och tillgängligheten till tjänsterna i Österbottens välfärdsområde, samt att säkerställa att tjänsterna är likvärdiga för alla invånare i regionen.
Utbudet av rehabiliteringstjänster är brokigt, och efterfrågan överensstämmer inte alltid med utbudet. Rehabiliteringsteamet i projektet Framtidens social- och hälsocentral fungerar i nära samarbete med olika aktörer inom välfärdsområdet så att rehabiliteringstjänsterna ska kunna erbjudas jämlikt och vid rätt tidpunkt.
Blivande mammor i Jakobstadsregionen får genomgå ultraljudsundersökningar på Malmska sjukhuset. Fler undersökningstider lades till när Kronoby anslöt till Österbottens välfärdsområde.