Till innehållet

social- och hälsovårdsservice

31.5.2023 Allmänt

Kika in i vardagen hos specialomsorgens klienter – nytt nummer av Hembesöket ute!

Hembesöket ger inblick i välfärdsområdets tjänster och i det nyaste numret får vi bland annat bekanta oss med verksamheten vid Regnbågen och Solsidan, som är enheter inom specialomsorgen i Kronoby. I sommarens tidning förbereder vi oss också för en trygg semestertid och en tandhygienist ger bra tips för hur du tar hand om din munhälsa.
30.5.2023 Kundtidning Hembesöket

Sluta googla, gå in på Omaolo!

Sjukskötare Mari Montin arbetar på kundservicecentralen och är Omaolos administratör. Hon tar emot och behandlar de ärenden från kunder som kommer in via den digitala tjänsten Omaolo. Om du ännu inte har använt Omaolo, kan du få hjälp av Maris svar på de vanligaste frågorna om tjänsten.
17.5.2023 Allmänt

Seniorlinjen nu till din tjänst i Vasa och Laihela

Österbottens välfärdsområde har öppnat Seniorlinjen, ett rådgivningsnummer som riktar sig till äldre personer för rådgivning och bedömning av vårdbehov. För närvarande betjänar Seniorlinjen personer som är över 65 år och bosatta i Vasa, Lillkyro och Laihela.
11.4.2023 Allmänt

En del telefonnummer i välfärdsområdet ändrar i vår

När kommunernas social- och hälsovårdstjänster samt räddningsverkets tjänster överfördes till Österbottens välfärdsområde överfördes även telefonnumren till välfärdsområdet. Trådtelefonnumren ägs delvis av kommunerna, varför välfärdsområdet inte kan fortsätta använda dem.
20.3.2023 Utveckling

Prima Botnia utvecklar tillgången till missbruks- och mentalvårdstjänster

Projektet Prima Botnia utvecklar i samarbete med tjänsteleverantörerna missbruks- och mentalvårdstjänsterna på primärnivå. Avsikten är att förbättra tillgången och tillgängligheten till tjänsterna i Österbottens välfärdsområde, samt att säkerställa att tjänsterna är likvärdiga för alla invånare i regionen.
20.3.2023 Utveckling

Även i projekten pågår ett omfattande arbete med rehabiliteringstjänsterna

Utbudet av rehabiliteringstjänster är brokigt, och efterfrågan överensstämmer inte alltid med utbudet. Rehabiliteringsteamet i projektet Framtidens social- och hälsocentral fungerar i nära samarbete med olika aktörer inom välfärdsområdet så att rehabiliteringstjänsterna ska kunna erbjudas jämlikt och vid rätt tidpunkt.