Till innehållet

social- och hälsovårdsservice

30.10.2023 Allmänt

Mobil tandklinik parkerar på skolgården

Med munhälsovårdens mobila klinik kan hundratals skolelevers tänder kontrolleras i vinter. Verksamheten startar i början av november i Nedervetil i Kronoby.
20.10.2023 Allmänt

En allvarlig psykisk störning är inte ett hinder för anställning

I utvecklingsprojektet IPS – Sijoita ja valmenna! (Placera och träna!) testas IPS-arbetsträning som en del av rehabiliteringen för personer som lider av allvarliga psykiska störningar i Österbottens välfärdsområde. Målet är att främja att personer i psykiatrisk rehabilitering återvänder eller kommer ut på arbetsmarknaden och stannar där.
20.10.2023 Allmänt

Påbörjandet av vård kan bli snabbare med terapinavigatorn

Terapinavigatorn är en webbtjänst, i vilken man anonymt kan fylla i en kartläggning angående utmaningar med den mentala hälsan. Användarnas erfarenheter visar att processen för att förstå klientens situation samt att få tillgång till vård snabbas upp.
19.10.2023 Allmänt

Högkvalitativ data är till nytta både för invånare och beslutsfattare

Under det senaste året har ett intensivt arbete kring att förbättra datakvaliteten för tjänsterna inom primärvården, munhälsovården och socialvården pågått i Österbottens välfärdsområde. Målsättningen har varit att förenhetliga verksamhetsmodeller, processer och registrering av data.
22.9.2023 Allmänt

Dataintrång hos bolag som utför hemleverans av TENA-produkter – drabbar kunder inom Västra Finlands samarbetsområde

Westlog Oy, ett privat bolag som transporterar inkontinensprodukter, har utsatts för dataintrång. Intrånget har lett till förlust av konfidentialitet när det gäller personuppgifter som upprätthålls av företaget. Westlog Oy ansvarar för transporten av inkontinensprodukter inom Västra Finlands samarbetsområde, dvs. välfärdsområdena i Österbotten, Satakunta och Egentliga Finland.
14.9.2023 Utveckling

Hemvårdens kunder ger gärna digital respons

Projektet TulKoti (Framtidens tjänster som stöder äldres boende hemma) inledde i mars 2023 ett försök med målsättningen att från hemvårdens kunder samla in kundrespons digitalt med hjälp av pekplattor. Försöket visade sig vara lyckat och insamlingen av kundrespons har nu utökats till hela Österbottens välfärdsområde.