Till innehållet

Digitala servicekanaler

Här hittar du våra digitala tjänster.

Digitala servicekanaler

I tjänsten Omapalvelu kan du fylla i digitala socialvårdsblanketter och läsa handlingar som berör ditt ärende, se betalningar och begäranden om tilläggsuppgifter.

Chat är en elektronisk tjänstekanal där du snabbt kan få kontakt med en professionell. Chat är en alternativ kontaktkanal till telefonservicen. Vissa chattkanaler kräver stark autentisering.

Chattbotten är en robot, en slags virtuell assistent. Du hittar chatbotten på välfärdsområdets webbplats första sida i högra nedre hörnet.

Du kan boka, avboka, flytta eller kontrollera dina tidsbokningar digitalt.

Behöver du som ny kund hjälp med att hitta rätt psykosocial service? Börja med att fylla i Terapinavigatorn. Terapinavigatorn är ett elektroniskt och lättanvänt verktyg för att utvärdera vårdbehove hos personer över 18 år.

Behöver du som ny kund hjälp med att hitta rätt psykosocial service? Börja med att fylla i Navi för ungdomar som är ett elektroniskt och lättanvänt verktyg för att utvärdera vårdbehovet hos personer under 18 år.

Du kan besöka videomottagningen i vissa situationer där ett fysiskt möte inte behövs. Videomottagningen är ett bra alternativ till exempel när avståndet är långt. Du kan delta i mottagningen på vilken lugn plats som helst via din telefon, dator eller pekplatta.

I Medborgarnas hälsovårdstjänst kan du aktivt ta del av dina hälso- och sjukvårdsuppgifter. En professionell öppnar hälsoinformationsdelen åt dig om hen anser att tjänsten lämpar sig för din vård. Tjänsten används i hela Österbottens välfärdsområde inom den specialiserade sjukvården, primärvården samt mun- och tandvården.

Med digitala blanketter kan du få ditt ärende handlagt snabbt och enkelt, oavsett tid och plats. Här hittar du våra tillgängliga digitala blanketter.

Mobilapplikationen är ett alternativ för patienter som vill använda en elektronisk servicekanal och som redan har ett vårdförhållande vid en enhet som använder applikationen.

För att kunna använda digitala ärendehanteringstjänst måste användaren godkänna och förbinda sig att följa användarvillkor.