Till innehållet

Digitala servicekanaler

Här hittar du våra digitala tjänster.

Digitala servicekanaler

I tjänsten Omapalvelu kan du fylla i digitala socialvårdsblanketter och läsa handlingar som berör ditt ärende, se betalningar och begäranden om tilläggsuppgifter.

Chatten är en elektronisk servicekanal där du snabbt kan kontakta våra yrkespersoner. I chatten får du den vägledning, bedömning av vårdbehovet och de råd du behöver. Tjänsten är öppen måndag till torsdag kl. 8–14 och fredagar kl. 8–13. Chatten är för närvarande tillgänglig för invånare i Jakobstad, Pedersöre, Larsmo, Vasa, Laihela och Korsholm.

Chattbotten är en robot, en slags virtuell assistent. Du hittar chatbotten på välfärdsområdets webbplats första sida i högra nedre hörnet.

Du kan boka, avboka, flytta eller granska dina tider digitalt i vissa situationer.

Behöver du som ny kund hjälp med att hitta rätt psykosocial service? Börja med att fylla i Terapinavigatorn. Terapinavigatorn är ett elektroniskt och lättanvänt verktyg för att utvärdera vårdbehove hos personer över 18 år.

Behöver du som ny kund hjälp med att hitta rätt psykosocial service? Börja med att fylla i Navi för ungdomar som är ett elektroniskt och lättanvänt verktyg för att utvärdera vårdbehovet hos personer under 18 år.

Du kan besöka videomottagningen i vissa situationer där ett fysiskt möte inte behövs. Videomottagningen är ett bra alternativ till exempel när avståndet är långt. Du kan delta i mottagningen på vilken lugn plats som helst via din telefon, dator eller pekplatta.

I Medborgarnas hälsovårdstjänst kan du aktivt ta del av dina hälso- och sjukvårdsuppgifter. En yrkesperson öppnar upp tjänsten för dig om hen anser att tjänsten lämpar sig för din vård. Tjänsten används för närvarande i Jakobstad, Pedersöre, Larsmo, Nykarleby, Kaskö och Kristinestad. Andra kommuners invånare får tillgång till tjänsten när det gemensamma klient- och patientdatasystemet tas i i bruk.

Med digitala blanketter kan du få ditt ärende handlagt snabbt och enkelt, oavsett tid och plats. Här hittar du våra tillgängliga digitala blanketter.

Mobilapplikationen är ett alternativ för patienter som vill använda en elektronisk servicekanal och som redan har ett vårdförhållande vid en enhet som använder applikationen.