Till innehållet

I Medborgarnas hälsovårdstjänst kan du följa upp din vård och kontakta en yrkesperson inom hälsovården oberoende av tid och plats. Att använda tjänsten påskyndar uträttandet av dina ärenden och minskar telefonsamtal och besök på fysiska mottagningar. Användningen kräver stark autentisering. 

Hälsouppgifternas helhet i tjänsten är uppdelad i två funktioner, meddelanden och hälsouppgifter. I tjänsten kan du kommunicera med en yrkesperson inom hälsovården, kontrollera och uppdatera dina egna uppgifter, kontrollera Marevan-dosering och resultaten av en del laboratorieprover. 

Obs! Användaravbrott 15–16.2.2025. 

Primärvården och munhälsovården i välfärdsområdet övergår till ett nytt klient- och patientdatasystem. På grund av systembytet kan den digitala servicekanalen i Vasa, Laihela, Korsholm, Vörå, Malax, Korsnäs och Närpes samt Kristinestad och Kaskö inte användas 15–16.2.2025.​ 

De digitala tjänsterna flyttas till en ny servicekanal och fungerar normalt igen i de ovanstående kommunerna den 17 februari 2025.  

Hur använder jag Hälsouppgifternas helhet?

Larsmo, Jakobstad, Pedersöre, Nykarleby och Kronoby: Logga in i tjänsten

Kaskö och Kristinestad: Logga in i tjänsten

Tjänsten styr dig först till identifiering. För att identifiera dig behöver du nätbankskoder eller mobilcertifikat. När du har identifierat dig kommer du direkt till Egenvårds ingångssida.

Om du använder tjänsten från en dator på en offentlig plats, kom ihåg att logga ut från tjänsten och rensa webbläsarens cacheminne och historik. Dessutom måste du stänga webbläsaren och ta bort eventuella bilagor som du har sparat på datorn.   

Läs tjänstens dataskyddsbeskrivning