Till innehållet

Du kan ge respons antingen anonymt eller med ditt eget namn. Vi följer kontinuerligt med den inkomna responsen och tar den i beaktande vid utvecklandet av vår verksamhet. Kom ihåg att uppge dina kontaktuppgifter om du vill ha ett personligt svar på din respons. 

Om något är oklart i din vård är det bra att ta upp det med läkaren eller vårdpersonalen på vårdenheten. Dessutom kan du också ge respons på många olika sätt: 

Ge respons

Vi önskar din respons på vår verksamhet. All respons är välkommen. Positiv respons uppmuntrar vår personal att fortsätta göra det vi gör bra, och respons om saker som borde förbättras behövs för att hjälpa oss att bli bättre. All respons som enheten tar emot diskuteras regelbundet med enhetens personal och de personer som ansvarar för verksamheten.

Klient, patient eller anhörigs anmälan om negativ händelse

  • Om du upplever att det skett något fel, uppstått ett missförhållande eller en nära ögat eller farlig händelse i din eller din närståendes vård eller service kan du göra en anmälan om negativ händelse. Du kan även anmäla osakligt bemötande.
  • Anmälan skickas till de som ansvarar för klient- och patientsäkerheten samt till kvalitetsdirektören, varefter den behandlas i den verksamhetsenhet där händelsen inträffade. Behandlingen omfattar att utreda faktorer som bidragit till händelsen samt att utveckla verksamheten för att förhindra liknande händelser i framtiden.
  • Du kan lämna anmälan anonymt eller med ditt eget namn. Det är också möjligt att välja att anmälan endast behandlas av kvalitetssenheten och inte vidarebefordras till den enhet där du fick service.
  • När du gör en anmälan om din egen vård kan du lämna dina kontaktuppgifter och be om att bli kontaktad. I så fall kontaktar den ansvariga personen i enheten dig per e‑post eller telefon. Vänligen skriv inte personbeteckningar eller andra sekretessbelagda uppgifter i anmälan.
  • När du gör anmälan som anhörig eller närstående och har lämnat dina kontaktuppgifter skickar vi ett tackbrev som bekräftelse på att anmälan har mottagits. Därefter behandlas anmälan i enheten och vi kontaktar dig endast vid behov. På grund av dataskyddet kan ärenden som gäller klientens och/eller patientens vård endast behandlas med honom eller henne själv eller med personer som har rätt att ta del av informationen.

Tilläggsinformation om klientens, patientens och anhörigs ställning och rättigheter

Vid behov kan du kontakta patientombudet och socialombudet.  Tilläggsinformation om rättigheterna: Klientens och patientens rättigheter.  

Här hittar du anvisningar för anmärknings- och klagomålsförfarande inom hälsovården.
Här hittar du anvisningar för anmärknings- och klagomålsförfarande inom socialvården.

Externa serviceproducenter/samarbetspartners anmälan om farlig händelse/missförhållande

Alla Österbottens välfärdsområdes samarbetspartners kan lämna anmälan om allvarlig händelse, missförhållande eller tillbud. Anmälan avser händelser som inträffat i utförandet av vård eller service åt klienter i välfärdsområdets verksamheter eller enheter. Anmälan görs via denna webblankett som sänds till ansvariga för klient- och patientsäkerheten samt till kvalitetsdirektören, varefter den handläggs med verksamhetsansvariga.