Patientombud
- ger råd vid frågor som gäller patientens rättigheter
- ger råd vid frågor om hur patienten kan gå tillväga vid missnöje med vården eller bemötandet
- ger råd och hjälper i frågor om anmärkningar eller patienskadeanmälan
Ifall du är missnöjd eller om något är oklart med vården är det bäst att diskutera ärendet med läkare eller vårdare på vårdenheten. De flesta frågor klargörs snabbast när de reds ut på enheten som ärendet berör. Ifall ärendet inte går att reda ut med enheten kan du kontakta patientombuden.
Patientombud tar inte ställning till de medicinska besluten angående patientens vård. Patientombud tar inte heller ställning till om det har skett en patientskada i vården. Ömtåliga ärenden och konfidentiella uppgifter bör inte skickas elektroniskt via e-post.
Anmärkning
Om diskussionerna på vårdenheten inte leder till önskat resultat och du inte får svar på dina frågor så kan du göra en skriftlig anmärkning.
Anmärkningen kan formuleras fritt eller göras med blanketten (digital eller som pdf.) som hittas på sidan missnöjd med vården.
För personligt besök rekommenderas bokning av tid på förhand.
Patientombud
Flöjt Hannele
Meltoranta Marjut
Mäkinen Sari
Österbottens välfärdsområde
Vasa centralsjukhus, A1
Sandvigsgatan 2-4
65130 Vasa
Telefonnummer 06 218 1080
Telefontid måndag – torsdag kl. 9-11 och 12-14.
E-post: potilasasiavastaava@ovph.fi (ej skyddad e-post)
Ansvarig
Sari West 0401628706
OBS! Om du vill ge allmän feedback om våra tjänster eller om någon enhets verksamhet, gör det via våra Ge respons -sida.