Klient- och patientfakturering
De avgifter som tas ut av klienter och patienter fastställs enligt lagen och förordningen om klientavgifter inom social- och hälsovården. Prislistan för Österbottens välfärdsområde innehåller välfärdsområdes klientavgifter från alla dess verksamhetsområden.
Så här fakturerar vi
- Österbottens välfärdsområde skickar faktura för service du fått. Kom ihåg att använda referensnummer och rätt summa när du betalar. Det enklaste sättet att ta emot fakturor från välfärdsområdet är att beställa fakturorna som e-faktura eller direktdebitering via banken. Man kan också beställa fakturorna digitalt till t ex OmaPosti eller Kivra.
- Ifall vi inte har fått betalning för fakturan skickar Intrum Oy en påminnelse för den obetalda fakturan. Använd referensnumret och summan på påminnelsefakturan när du betalar.
- Ifall vi fortfarande inte fått in betalningen trots betalningspåminnelsen skickar Intrum Oy ett första kravbrev.
- Om vi fortfarande inte har mottagit betalning efter det första kravbrevet, så kommer du att få ett andra kravbrev från Intrum Oy.
- Ifall vi inte har fått betalningen efter två kravbrev så går ärendet vidare till utsökning.
Avgift för icke annullerad tid eller för sent avbokad tid
Ifall du inte kan komma på en bokad besökstid bör du avboka senast en vardag före. Om du inte avbokar tiden och lämnar bort från besöket debiteras en avgift på 56,70 euro. Avgiften debiteras av alla som fyllt 18 år. Ingen avgift debiteras om det finns en godtagbar orsak till att tiden inte avbokades.
Observera att avgift kan tas ut även om besöket i sig annars skulle vara avgiftsfritt. (Klientavgiftslagen § 3)
Avgiftstak
Klientavgifternas maximibelopp dvs. avgiftstak är 762 euro per kalenderår (år 2025). När avgiftstaket har nåtts
- får du i regel alla öppenvårdstjänster avgiftsfritt.
- kan det för kortvarig sluten vård eller service på institution tas ut en s.k. avgift för uppehälle på högst 25,10 euro per vårddag.
I avgiftstaket ingår
- avgifter för läkartjänster inom öppenvården vid hälsocentraler
- avgifter för fysioterapi
- avgifter för vård som ges i serie
- poliklinikavgifter på sjukhus
- avgifter för dagkirurgi
- avgifter för kortvarig sluten vård och kortvarig service på en institution inom hälso- och sjukvården eller inom socialvården
- avgifter för natt- eller dagsjukvård
- avgifter för rehabilitering
- avgifter för besök och vårdåtgärder inom mun- och tandvården (med undantag för tandtekniska kostnader för proteser, bettskenor, tandställningar och sömnapnéskenor)
- avgifter för tillfällig hemsjukvård och hemsjukhusvård
- avgifter för terapitjänster
- avgifter som betalats med utkomststöd.
I avgiftstaket beaktas också tjänster som produceras som köpta tjänster, som välfärdsområdet har ansvar för att ordna.
I avgiftstaket medräknas inte avgifter för
- sjuktransporter
- läkarintyg
- laboratorieundersökningar och bilddiagnostik som gjorts på remiss av privatläkare
- socialvårdstjänster (med undantag av kortvarig sluten vård)
- inkomstrelaterade tjänster
- självrisken för servicesedlar
- självrisken inom färdtjänsten
- helt privata tjänster som välfärdsområdet inte ansvarar för att ordna.
I avgiftstaket medräknas inte heller avgifter som ersatts för patienten till exempel på basis av arbetsolycksfallsförsäkring. (Klientavgiftslagen 6 a §)
Du ska själv hålla koll på när avgiftstaket är fullt. Av social- och hälsovårdens fakturor framgår om vårdavgiften beaktas i avgiftstaket eller inte. Vårdavgifter som ingår i avgiftstaket är markerade på ett sådant sätt på fakturan så att du lätt ska kunna hålla koll på kostnaderna som hör till avgiftstaket. Då du uppnått summan för avgiftstaket 762 euro tar du kontakt med välfärdsområdets patientreskontra. Kontaktuppgifter finns på välfärdsområdets fakturor. Frikortet beviljas av den social- eller hälsovårdsenhet där du fått din vård i samband med att summan för avgiftstaket uppnåddes. Frikortet skickas hem till dig post.
Efterskänkning och nedsättning av klientavgifter
Du kan anhålla om att få en klientavgift sänkt eller efterskänkt ifall att klientavgiften äventyrar din försörjning eller din underhållsskyldighet.
Det här gäller för alla socialvårdsavgifter och för inkomstrelaterade avgifter inom hälso- och sjukvården, såsom för långvarig institutionsvård på över tre månader. Nedsättning eller efterskänkning beviljas inte för jämnstora hälso- och sjukvårdsavgifter:
- hälsostationernas besöksavgifter
- sjukhusavgifter såsom poliklinikavgifter
- tandvårdsavgifter
- terapiavgifter, såsom avgifter för fysioterapi, näringsterapi eller ergoterapi
- avgifter för kortvarig institutionsvård inom hälso- och sjukvården
- avgiftningsvård
- hemsjukhusets avgifter
- hemsjukvårdsavgifter
- kortvarig institutionsvård inom hälso- och sjukvården (t.ex. på sjukhus)
Grundläggande utkomststöd kan ansökas av FPA för jämnstora hälso- och sjukvårdsavgifter.
Så här anhåller du om nedsättning
- Fyll i en blankett (länk nedan). Ange på blanketten vilken avgift du anhåller nedsänkning eller efterskänkning för och på vilka grunder.
- Redovisa inkomster och utgifter och bifoga nödvändiga verifikat. Vi tar även eventuell makes/makas/sambos inkomster och utgifter i beaktande då vi utvärderar din betalningsförmåga. Fyll i all nödvändig information, för bristfällig information kan fördröja behandlingen av ärendet.
- Även besparingar inverkar på beslutet. Du kan anhålla om nedsättning eller efterskänkning om dina besparingar är lägre än 4000 euro eller för ett pars del ifall att era gemensamma besparingar är lägre än 8000 euro.
- Sänd din anhållan till: Österbottens välfärdsområde, Avgiftsenheten, Tvärgränden 7, vån. 4, 65100 Vasa
- Beslutet tas från början av den månad då anhållan är gjord.
Ladda ner ansökningsblanketten här:
Om en klient vid sin död har obetalda räkningar och dödsboet är medellöst, så kan dödsboets förvaltare sända in bouppteckningen till välfärdsområdets patient- och klientreskontra. Om bouppteckningen visar att tillgångar saknas avskrivs obetalda fakturor.
Tilläggsinformation ges av klientavgiftssakkunniga:
Begäran om omprövning av klient- och patientavgifter
Beräkning av individuella avgifter samt fakturering av klient- och patientavgifter sköts av avgiftsenheten vid Österbottens välfärdsområde.
Om din patientfaktura innehåller sak- eller räknefel, kontakta enheten som vårdat eller betjänat dig för att kontrollera och korrigera eventuellt misstag.
Om du efter kontakt till vårdande enhet ännu är missnöjd med fakturan du fått har du rätt att besvära dig. Besvär ska lämnas in skriftligen till Österbottens välfärdsområde, Sandviksgatan 2-4, 65130 Vasa. I rättelseyrkan bör namn, kontaktuppgifter, vilken faktura rättelsen gäller samt grunderna för rättelsen framgå. Besvärstiden är 30 dagar från fakturans datum. Kopia på fakturan bör bifogas till rättelseyrkan.
Gällande omprövningsbegäran för klientavgift som bestäms enligt din betalningsförmåga, t ex avgift för serviceboende med heldygnsomsorg, så finns anvisningen för begäran om omprövning bifogad till beslutet. Ta i första hand kontakt med den person som fattat tjänsteinnehavarbeslutet, d.v.s. personen som undertecknat beslutet. Ifall du efter det fortfarande är missnöjd med klientavgiften, så gör du en omprövningsbegäran. Omprövningsbegäran ska göras skriftligen inom 30 dagar från delfåendet av beslutet.
Avgiftsenhetens kontaktuppgifter
Ta kontakt med försäljningsreskontra om du önskar ändra förfallodatum eller har andra frågor gällande fakturabetalningar. Kontakta oss före fakturans förfallodag.
Tfn 06 213 1880, telefontid vardagar kl. 10-12
E-postadress: klientfakturering@ovph.fi