Till innehållet

social- och hälsovårdsservice

15.9.2022 Allmänt

Elektroniska familjecentrets Omaperhe-sidor tas snart i bruk

Förberedelserna för att ta i bruk det elektroniska familjecentrets Omaperhe-sidor pågår som bäst både i Österbottens välfärdsområde och i övriga Finland. Genom det elektroniska familjecentret får barn, unga och familjer tillgång till pålitlig och aktuell information samt vägledning.
30.8.2022 Allmänt

Det svåra läget på samjouren en komplex fråga

Samjouren vid Vasa centralsjukhus har under en längre tid varit hårt belastad. Även de övriga samjourerna i landet har haft en besvärlig sommar. Samkommunstyrelsen förde vid sitt sammanträde den 30 augusti en diskussion om utmaningarna på jouren, men också om orsakerna till dem och hur de kunde lösas.
15.8.2022 Allmänt

I Österbotten utvecklas en gemensam linje för servicehandledning till äldre

Inom servicehandledning med inriktning på äldre pågår arbetet med att utforma en enhetlig verksamhetsmodell för Österbottens välfärdsområde. ”Utgångsläget för arbetet ligger i hur vi hittills jobbat och hur vi framöver vill fungera i det nya välfärdsområdet. Tillsammans har vi diskuterat och gjort en grund för hur servicehandledningen ska fungera” berättar servicehandledningens projektchef Ann-Sofi Larsson.
11.8.2022 Allmänt

SONet BOTNIA stärker en verkningsfull socialvård och socialarbetet

SONet BOTNIA har för den sociala sektorn redan under 20 års tid fungerat som en flexibel och smidig producent av information och utvecklare av service och kunskap som motsvarar behoven hos kommunerna och invånarna. Kompetenscenterverksamhetens koppling till välfärdsområdenas strukturer och dagliga verksamhet är aktuell och viktig för framtiden.
11.8.2022 Allmänt

Inom TulKOTI-projektet utvecklas tjänster till hemmaboende äldre

Projektet Framtidens tjänster som stöder äldres boende hemma startade i april i år. I projektet arbetar för tillfället projektarbetarna Johanna Talvi och Madeleine Isuls samt projektchef André Åkerholm som i artikeln skriver om projektet och dess målsättningar.
10.6.2022 Allmänt

Kunderna är hörnstenar i utvecklingen

Genom att ta till vara kundernas erfarenheter kan personalens förståelse för kundernas servicebehov öka, och servicen kan utvecklas mot rätt håll och tillhandahållas vid rätt tidpunkt. För att få erfarenhetsbaserad kunskap samarbetar projektet Framtidens social- och hälsocentral i utvecklingsarbetet bland annat med representanter för äldrerådet, med erfarenhetsaktörer från olika organisationer, samt med kunder och familjer
10.6.2022 Allmänt

Den palliativa vården i Österbotten utvecklas och förbättras

Österbottens välfärdsområde deltar i ett projekt med syfte att utveckla tjänster och förbättra kvaliteten inom den palliativa vården. Utvecklingsöverläkare Heli Ylihärsilä, som ansvarar för projektets österbottniska del, berättar att fokus för utvecklingsarbetet ligger på hemsjukhusverksamheten och på att utveckla ett palliativt center.