social- och hälsovårdsservice
Verksamheten på Närpes hälsovårdscentral minskas den 3-7 oktober på grund av flytt. Den första veckan i oktober prioriteras akuta sjukdomstillstånd.
Förberedelserna för att ta i bruk det elektroniska familjecentrets Omaperhe-sidor pågår som bäst både i Österbottens välfärdsområde och i övriga Finland. Genom det elektroniska familjecentret får barn, unga och familjer tillgång till pålitlig och aktuell information samt vägledning.
Samjouren vid Vasa centralsjukhus har under en längre tid varit hårt belastad. Även de övriga samjourerna i landet har haft en besvärlig sommar. Samkommunstyrelsen förde vid sitt sammanträde den 30 augusti en diskussion om utmaningarna på jouren, men också om orsakerna till dem och hur de kunde lösas.
Inom servicehandledning med inriktning på äldre pågår arbetet med att utforma en enhetlig verksamhetsmodell för Österbottens välfärdsområde. ”Utgångsläget för arbetet ligger i hur vi hittills jobbat och hur vi framöver vill fungera i det nya välfärdsområdet. Tillsammans har vi diskuterat och gjort en grund för hur servicehandledningen ska fungera” berättar servicehandledningens projektchef Ann-Sofi Larsson.
SONet BOTNIA har för den sociala sektorn redan under 20 års tid fungerat som en flexibel och smidig producent av information och utvecklare av service och kunskap som motsvarar behoven hos kommunerna och invånarna. Kompetenscenterverksamhetens koppling till välfärdsområdenas strukturer och dagliga verksamhet är aktuell och viktig för framtiden.
Projektet Framtidens tjänster som stöder äldres boende hemma startade i april i år. I projektet arbetar för tillfället projektarbetarna Johanna Talvi och Madeleine Isuls samt projektchef André Åkerholm som i artikeln skriver om projektet och dess målsättningar.
Från början av 2023 överförs Kronoby delvist till Österbottens välfärdsområde, men verksamheten fortsätter vid klienternas och patienternas vård- och servicepunkter. Välfärdsområdet ansvarar för att klient- och patientuppgifterna blir överförda.
Kundservicecentralens störning i telefontrafiken till Nykarleby har åtgärdats och samtalen kommer fram som vanligt igen. …
Genom att ta till vara kundernas erfarenheter kan personalens förståelse för kundernas servicebehov öka, och servicen kan utvecklas mot rätt håll och tillhandahållas vid rätt tidpunkt. För att få erfarenhetsbaserad kunskap samarbetar projektet Framtidens social- och hälsocentral i utvecklingsarbetet bland annat med representanter för äldrerådet, med erfarenhetsaktörer från olika organisationer, samt med kunder och familjer
Österbottens välfärdsområde deltar i ett projekt med syfte att utveckla tjänster och förbättra kvaliteten inom den palliativa vården. Utvecklingsöverläkare Heli Ylihärsilä, som ansvarar för projektets österbottniska del, berättar att fokus för utvecklingsarbetet ligger på hemsjukhusverksamheten och på att utveckla ett palliativt center.