social- och hälsovårdsservice
Professionella som arbetar med barn och unga i Österbottens välfärdsområde utbildas aktivt i att använda nya metoder. För att behandla psykiska problem bland unga finns nytillkomna metoder som har visat sig vara effektiva och som nu ska används så mycket som möjligt i skolmiljön.
Verksamhetsmiljön för social- och hälsovårdstjänsterna förändras. En åldrande befolkningsstruktur innebär att färre människor är i arbetsför ålder och att allt fler personer är i behov av service. Ett kreativt och innovativt tänkande behövs för att vi ska kunna bevara en kvalitativ servicenivå som motsvarar behoven. Samarbetet med utbildningsanstalter kommer att spela en allt viktigare roll och partnerskapet måste utvecklas ännu mer.
I vår har vårdköerna till Vasa hälsocentral förkortats med hjälp av kvällsmottagningar. De som väntat längst i kön har exempelvis kallats till borttagningar av födelsemärken eller astmaundersökningar på kvällstid.
Strejk som berör personliga assistenter utvidgas från huvudstadsregionen till hela landet. Strejkvarsel har gets för tiden 6.6-12.6.2023
TietoEvrys system Lifecare har valts till Österbottens välfärdsområdes nya klient- och patientdatasystem. Arbetet med att anpassa datasystemet till välfärdsområdets behov inleds i augusti och ibruktagningen av systemet inleds stegvis på våren 2024
Hembesöket ger inblick i välfärdsområdets tjänster och i det nyaste numret får vi bland annat bekanta oss med verksamheten vid Regnbågen och Solsidan, som är enheter inom specialomsorgen i Kronoby. I sommarens tidning förbereder vi oss också för en trygg semestertid och en tandhygienist ger bra tips för hur du tar hand om din munhälsa.
Sjukskötare Mari Montin arbetar på kundservicecentralen och är Omaolos administratör. Hon tar emot och behandlar de ärenden från kunder som kommer in via den digitala tjänsten Omaolo. Om du ännu inte har använt Omaolo, kan du få hjälp av Maris svar på de vanligaste frågorna om tjänsten.
Österbottens välfärdsområde har öppnat Seniorlinjen, ett rådgivningsnummer som riktar sig till äldre personer för rådgivning och bedömning av vårdbehov. För närvarande betjänar Seniorlinjen personer som är över 65 år och bosatta i Vasa, Lillkyro och Laihela.
Den 10–11 maj kan det förekomma störningar i kundservicecentralens och munhälsovårdens telefonservice. På onsdagen tas ett nytt telefonsystem i bruk och personalen vid kundservicecentralen i Vasa börjar arbeta i nya utrymmen.
När kommunernas social- och hälsovårdstjänster samt räddningsverkets tjänster överfördes till Österbottens välfärdsområde överfördes även telefonnumren till välfärdsområdet. Trådtelefonnumren ägs delvis av kommunerna, varför välfärdsområdet inte kan fortsätta använda dem.