projekt
Projektet Stöd för arbetsförmågan är inne på slutrakan och det har nu blivit dags att ta en titt i backspegeln. Det arbete som nu påbörjats fortsätter som en del i utvecklingen av vuxensocialt arbete.
Sonja Friman och Heli Pajala arbetar med delprojektet Förberedande av digitalisering som hör under projektet Framtidens social och hälsocentral i Österbotten. Målet med att förbereda digitaliseringen är att förbättra de digitala tjänsterna i välfärdsområdet.
Delprojektet Psykosocialt välbefinnande anordnar, i samarbete med andra aktörer inom området, utbildningar för yrkesverksamma samt koordinerar metodhandledning och ger stöd i användningen av metoderna och i att förankra dem så att de blir en del av välfärdsområdets ordinarie verksamhet.
Inom projektet Framtidens social- och hälsocentral i Österbotten utvecklas mottagningsverksamheten vid välfärdsområdets social- och hälsocentraler. Målsättningen är att kunderna på ett smidigt sätt ska få tillgång till rätt vård och att tillvägagångssättet vid mottagningarna ska vara det samma inom hela Österbottens välfärdsområde.
TOP-projektet (Tuki oikeasta paikasta) eller på svenska Stöd från rätt plats, är ett tvärvetenskapligt utvecklingsprojekt i Västra Finland. Från Österbotten deltar två socialarbetare, Emmi Hakala och Siv Kola.
Inom ramen för Arbetshälsoinstitutets nationella TYÖOTE-projekt pågår just nu arbetet med att utveckla vårdkedjorna i Österbottens välfärdsområde. Processen för vård, rehabilitering och återgång till arbetet kan snabbas upp om samarbetet mellan specialsjukvården, primärhälsovården och företagshälsovården förbättras.
"Tanken är att företagshälsovården, utgående från patientens yrke, bedömer hur lång en sjukskrivning ska vara", berättar specialplanerare Susanna Heinonen som fungerar som ordförande i projektets operativa arbetsgrupp.
Förberedelserna för att ta i bruk det elektroniska familjecentrets Omaperhe-sidor pågår som bäst både i Österbottens välfärdsområde och i övriga Finland. Genom det elektroniska familjecentret får barn, unga och familjer tillgång till pålitlig och aktuell information samt vägledning.
Inom servicehandledning med inriktning på äldre pågår arbetet med att utforma en enhetlig verksamhetsmodell för Österbottens välfärdsområde. ”Utgångsläget för arbetet ligger i hur vi hittills jobbat och hur vi framöver vill fungera i det nya välfärdsområdet. Tillsammans har vi diskuterat och gjort en grund för hur servicehandledningen ska fungera” berättar servicehandledningens projektchef Ann-Sofi Larsson.
Projektet Framtidens tjänster som stöder äldres boende hemma startade i april i år. I projektet arbetar för tillfället projektarbetarna Johanna Talvi och Madeleine Isuls samt projektchef André Åkerholm som i artikeln skriver om projektet och dess målsättningar.
Genom att ta till vara kundernas erfarenheter kan personalens förståelse för kundernas servicebehov öka, och servicen kan utvecklas mot rätt håll och tillhandahållas vid rätt tidpunkt. För att få erfarenhetsbaserad kunskap samarbetar projektet Framtidens social- och hälsocentral i utvecklingsarbetet bland annat med representanter för äldrerådet, med erfarenhetsaktörer från olika organisationer, samt med kunder och familjer