kundservicecentralen
På torsdagen den 25 april 2024 är servicen på kundservicecentralen begränsad på grund av personalens utvecklingsdag.
I Vasa och Laihela kan man nu boka tid elektroniskt för en bedömning av vårdbehovet. Man kan boka en telefontid till en skötare till följande vardag.
Tid till skötarmottagningar kan bokas till de flesta social- och hälsocentralerna i Österbottens välfärdsområde via välfärdsområdets nättjänst. I juni utvidgades den elektroniska tidsbokningen till Malax och Korsnäs.
I vår har vårdköerna till Vasa hälsocentral förkortats med hjälp av kvällsmottagningar. De som väntat längst i kön har exempelvis kallats till borttagningar av födelsemärken eller astmaundersökningar på kvällstid.
Sjukskötare Mari Montin arbetar på kundservicecentralen och är Omaolos administratör. Hon tar emot och behandlar de ärenden från kunder som kommer in via den digitala tjänsten Omaolo. Om du ännu inte har använt Omaolo, kan du få hjälp av Maris svar på de vanligaste frågorna om tjänsten.
Österbottens välfärdsområde har öppnat Seniorlinjen, ett rådgivningsnummer som riktar sig till äldre personer för rådgivning och bedömning av vårdbehov. För närvarande betjänar Seniorlinjen personer som är över 65 år och bosatta i Vasa, Lillkyro och Laihela.
Den 10–11 maj kan det förekomma störningar i kundservicecentralens och munhälsovårdens telefonservice. På onsdagen tas ett nytt telefonsystem i bruk och personalen vid kundservicecentralen i Vasa börjar arbeta i nya utrymmen.
Under tisdagen har det varit störningar i telefontjänsterna vid hälsovårdsstationerna i Vasa, Laihela och Lillkyro.
Man förutspår kraftig värmebölja under de kommande dagarna. Hetta och värmeböljor kan orsaka allvarliga hälsoskador i synnerhet för äldre personer och personer som lider av kroniska sjukdomar.
Kundservicecentralens störning i telefontrafiken till Nykarleby har åtgärdats och samtalen kommer fram som vanligt igen. …