Till innehållet
Allmänt

Tid för bedömning av vårdbehovet kan bokas på webben

En kvinna ligger i sängen och kollar sin mobiltelefon.
I Vasa och Laihela kan man nu boka tid elektroniskt för en bedömning av vårdbehovet. Man kan boka en telefontid till en skötare till följande vardag.

– Man kan fortsättningsvis kontakta kundservicecentralen per telefon, men i situationer som inte är så akuta kan man boka en telefontid till följande dag. Om man till exempel blir sjuk på kvällen och märker att man behöver en skötares ställningstagande följande dag kan man boka tiden på webben, berättar biträdande avdelningsskötare Anna Kuoppala.

De bokningsbara tiderna infaller mellan tisdag och torsdag. Tiderna öppnas i systemet kl. 16 dagen innan. Exempelvis så är tisdagens tider bokningsbara efter kl. 16 på måndag. 

Har man ett brådskande ärende lönar det sig fortsättningsvis att ringa kundservicecentralen. För anvisningar och rådgivning under kvällar och veckoslut ska man ringa jourhjälpen på nummer 116 117. I nödsituationer ska man ringa 112.

För att logga in i tidsbokningen krävs att man identifierar sig med exempelvis bankkoder eller mobilcertifikat.

– När du bokar tiden ska du uppge orsaken du vill diskutera med skötaren och det telefonnummer du vill att skötaren ska ringa, säger Kuoppala.

Skötaren ringer dig på det nummer du uppgett den tid du bokat. Kuoppala påminner om att små förseningar kan förekomma.

– Det lönar sig bara att vänta i lugn och ro. Telefonsamtalet kommer nog inom en timme efter den bokade tiden. Ibland kan någon patients ärende ta längre tid än väntat och därför kan telefonsamtalet dröja.

Telefontiden ska precis som andra besökstider avbokas om den inte behövs.

Just nu är det möjligt att boka tid elektroniskt i Vasa och Laihela, men verksamheten utvidgas stegvis till hela Österbottens välfärdsområde.

Boka tid här:  Elektronisk tidsbokning

Kundservicecentralen, måndagar-torsdagar kl. 8-15 och fredagar 8-14
Tel. 06 218 9000