Till innehållet
Kundtidning Hembesöket

En vardag som passar just oss

Jens Bjon sitter vid ett bord i sitt ljusa rum, klädd i en gul t-skjorta. Han sträcker sig mot stereon och ler. I bakgrunden står Sonja Tallgård, som ler mot Jens.
På dag- och arbetscentralen Regnbågen och boendet Solsidan i Kronoby fokuserar man på möjligheter framför begränsningar. – Det känns fint att så många värnar om oss, säger närchef Sonja Tallgård.

Regnbågens butik! Den som har vägarna förbi Kronoby centrum kan knappast missa de glada, färggranna bokstäverna i skyltfönstret.

Tidigare fanns det en dagligvaruaffär i fastigheten, men numera består sortimentet av mattor, tändrosor, tvålar och handdukar. Alla produkter tillverkas på plats, bland annat av Greger Haga och Richard Östdahl.

Duon sitter ofta och jobbar framför varsin vävstol. Östdahl har sysslat med hantverket i några månader, medan Haga har vävt mattor i flera årtionden.

Arbetet kräver koncentration och noggrannhet. Som motvikt sköter de också gårdssysslor vid Regnbågen – vissa gånger till och med under veckoslut.

– Om något på gården behöver göras, så ser jag till att det blir gjort, säger Haga.

Sonja Tallgård står i Regnbågens butik bland mattor, tändrosor, tvålar och andra produkter som är till salu. Hon har brunt, lockigt hår och är klädd i en svart kofta.
Närchef Sonja Tallgård strävar efter att ha en öppen kommunikation med klienter och anställda. – Var och en ska våga säga hur hen har det.

Uppmuntrar till självständighet

Regnbågen har verkat i Kronoby sedan 1996 och har som mål att erbjuda meningsfull sysselsättning för personer med olika funktionsvariationer.

Klienterna ansöker om en plats vid Regnbågen och andra enheter med arbetsverksamhet via välfärdsområdets socialtjänst.

Alla jobbar utgående från individuella scheman, där arbetstagarnas egna och de anhörigas önskemål beaktats.

– Vi uppmuntrar klienterna till ett så självständigt liv som möjligt. Samtidigt är det viktigt att alla tillåts vara dem de är och att vi respekterar varandra, säger Sonja Tallgård.

Hon är närchef vid både Regnbågen och serviceboendet Solsidan, som ligger ett stenkast ifrån och har delvis samma klientel. Enheterna har ett nära samarbete, men det finns också skillnader

– Ett hem är ett hem medan en arbetsplats har som mål att aktivera dem som jobbar där. Det är bra att vara medveten om att utgångsläget är olika, speciellt för enheternas personal, som ganska ofta vikarierar varandra.

Jonas Ravald och Tobias Riska klistrar ihop vita pafflådor. Ravald har på sig en svart tröja och han bär glasögon. Riska har en blå tröja, mörkt hår och mustasch.
Jonas Ravald och Tobias Riska tar gärna emot fler arbetsuppdrag där något behöver klippas, klistras eller sorteras.

Vill vara till nytta

I allaktivitetsrummet, som ännu för tio år sedan fylldes av butikshyllor, pågår olika slags projekt sida vid sida. Sebastian Byskata matar in papper i en dokumentförstörare medan Tobias Riska och Jonas Ravald klistrar ihop papplådor.

Regnbågen samarbetar med Kronoby kommun och lokala företag, men enligt Tallgård skulle fler arbetsuppdrag där något behöver klippas, klistras eller sorteras vara välkomna.

Jonas Ravald från Terjärv håller med. Han gillar att utföra praktiskt arbete och få känna sig nyttig.

– Gemenskapen är god och alla får jobba utgående från egna intressen och färdigheter, säger Ravald.

Han jobbar på Regnbågen tre dagar i veckan. Övriga vardagar sköter han vaktmästarsysslor vid Terjärv skola och utför olika uppgifter på ett VVS-företag.

– Det är ibland lite svårt att veta vad man ska ta sig för när man blivit klar med ett uppdrag. Men allmänt taget trivs jag bra här.

Som en andra familj

I Regnbågens ateljé upptas det mesta av bordsutrymmet av blivande skyltar till vandringsleder i Kronoby, Terjärv och Nedervetil.

Det är handledaren Catharina Lindvalls favoritplats på jobbet.

– Jag gillar att vara kreativ och här får jag utlopp för egna idéer och sådant jag snappat upp på nätet, säger Lindvall.

Hon har jobbat på Regnbågen i tio år och kan inte tänka sig en bättre arbetsplats.

– Att jobba här har berikat mitt liv oerhört mycket. Personalen och klienterna känns som en andra familj, vi följs åt i glädje och sorg och tar dagen som den kommer.

Catharina Lindvall sitter vid ett bord. Hon visar en liten, lila boll för Linnea Lillrank som sitter bredvid. Lindvall har på sig en svart-vit ylletröja. Hon har svart, kort hår och glasögon. Lillarank har en röd yllekofta och en ljus sjal kring halsen. Hon har brun page-frisyr.
I jobbet som handledare behövs tålamod och lugn, säger Catharina Lindvall. Till höger på bilden Linnea Lillrank.

Bra läge mitt i byn

Arbetsdagarna på Regnbågen börjar vanligtvis kring klockan åtta. När alla är på plats går man igenom aktuella ämnen, såsom dagens datum och tecken.

– Samlingen leds alltid av en klient och en handledare, på klienternas begäran. På senaste tiden har vi räknat hur många som är på plats på finska, så nu är vi ganska bra på det, säger Sonja Tallgård.

På eftermiddagen får de som vill fortsätta med sina projekt, träna i fysiorummet eller bara ta det lugnt.

Läget mitt i byn ger också goda möjligheter till social träning.

– Vi brukar gå till butiken, banken och biblioteket. I vår har vi också haft besök av bokbussen flera gånger, det har varit uppskattat, säger Tallgård.

Regnbågen har haft en egen orkester och brukar då och då sätta upp egna pjäser som de visat för allmänheten.

Majoriteten av de 15 klienterna är från Kronoby kommun och Tallgård upplever att byborna är positivt inställda till verksamheten.

– När vi flyttade hit 2015 och hade öppet hus dök så gott som alla Kronobybor upp. Det känns fint att så många värnar om oss.

Stark framtidstro

Sonja Tallgård har jobbat på Regnbågen och Solsidan sedan 2012. Hon ser arbetet som givande och meningsfullt, även om tiden aldrig räcker till för allt som borde göras.

– Vi arbetar för klienterna och deras välmående är viktigast. Min uppgift är att få personalen att må bra och trivas, vilket leder till att de gör ett bra jobb för klienterna.

Under årens lopp har Regnbågen verkat i flera olika organisationers regi. Vid årsskiftet överfördes enheterna från samkommunen Soite till Österbottens välfärdsområde.

Tallgård ger en eloge till välfärdsområdets ledning, som personligen bekantade sig med Regnbågen och klinterna ett halvår innan överföringen.

Efter besöket frågade klienterna Tallgård vad som kommer att ändra efter årsskiftet. Hon svarade att det mesta nog fortsätter som tidigare: klienterna, personalen och utrymmena är ju samma som förr.

– Då sa en av dem: Jag tror det blir ännu bättre. Och de andra stämde in.

Carl-Erik Sundqvist står i sitt kök och lutar sig mot ett köksskåp. Han är klädd i en blårutig kragskjorta och mörka byxor.
Carl-Erik Sundqvist gillar att gå promenader i närheten av sitt hem på Solsidan.

Vänskap ovh hemsysslor på Solsidan

Från Jens Bjons rum strömmar musik. Den här gången snurrar en andlig visa i cd-spelaren, men helst lyssnar han på svensk schlager. Favoritartisten är Christer Sjögren.

Bjon är pensionär och har bott på Solsidans effektiverade serviceboende sedan 2008, då enheten flyttade till nuvarande utrymmen. Han har ett eget rum med toalett och dusch och delar vardagsrum och kök med sju andra.

Boendet har personal dygnet runt. De lagar mat, motionerar och städar tillsammans med klienterna. Dessutom följer de med dem till olika fritidssysselsättningar.

– Vi brukar spana efter intressanta evenemang då vi läser dagstidningarna på morgonen. Klienterna är i bra skick och jag ser mig mer som en vän än som en vårdare, säger handledaren Alma Granholm.

I Solsidan ingår också fyra stödboendeplatser med egna ingångar och kök. Carl-Erik Sundqvist och hans rumskamrat turas om att laga mat och diska. Arbetsordningen står på en lapp på kylskåpet.

– Om jag får välja, lagar jag helst köttbullar med potatismos, säger Sundqvist.

Solsidans fastigheter ägs av anhörigorganisationen DUV i Karlebynejden.

Läs mer om funktionshinderservice

Artikeln har publicerats i kundtidningen Hembesöket 1/2023

Text: Marina Wiik
Bilder: Eva-Stina Kjellman