Bedömning av vårdbehov
När du kontaktar vårdbehovsbedömningen får du hjälp med en bedömning av ditt hälsotillstånd. Om det behövs får du en tid till en skötare eller läkare eller så får du egenvårdsanvisningar som passar just din situation.
Våra digitala servicekanaler
Här kan du göra symtombedömningar, boka tider och fylla i digitala blanketter:
Chatt
Du kommer till chatten för bedömning av vårdbehovet genom att klicka på den runda chattikonen i högra kanten av den här sidan. I chatten kan du diskutera med en yrkesutbildad person inom hälso- och sjukvården samt få handledning, rådgivning och en bedömning av ditt vårdbehov. Tjänsten fungerar för närvarande bara i vissa kommuner.
Telefontjänster
Ring oss då du vill ha hjälp med bedömning av ditt hälsotillstånd och handledning till vår service. Öppet mån–to kl. 8–15 och fre kl. 8–14 (Öppethållningstiderna varierar beroende på kommun). Telefonnumret för bedömning av vårdbehovet i Kristinestad är 06-218 6019.
En direkt linje för dig som är över 65 år och vill ha hjälp med bedömning av ditt hälsotillstånd eller handledning.
Öppet mån–to kl. 8–15 och fre kl. 8–14
Är du hörselskadad kan du använda dig av en textmeddelande tjänst för hörselskadade. Du kan uträtta dina ärenden på social- och hälsocentraler genom att skicka ett textmeddelande vardagar klockan 8 – 16. Ditt meddelande besvaras så fort som möjligt.
Genom att sända ett textmeddelande kan du avboka din reserverade tid till hälsovårdscentralen. Skriv ditt namn, kommun, vilken tid du önskar avboka och om du behöver en ny tid. Elektroniskt bokade tider avbokas i tjänsten för elektroniska tidsbokningar.
Telefonnumret för bedömning av vårdbehovet i Kristinestad är 06 218 6019.
Ring 06 218 9000 och för seniorlinjen 06 218 9800. Lyssna noga på de inspelade instruktionerna.
Steg 1. Välj önskat språk
- Om du vill ha service på svenska, tryck 1.
- Om du vill ha service på finska, tryck 2.
Steg 2. Välj din hemkommun
- Vasa eller Laihela tryck 1
- Kronoby tryck 2
- Jakobstad, Larsmo eller Pedersöre tryck 3
- Nykarleby tryck 4
- Korsholm tryck 5
- Vörå eller Oravais tryck 6
- Närpes tryck 7
- Malax eller Korsnäs tryck 8
- Kaskö tryck 9
- Är din hemkommun Kristinestad, ber vi dig ringa numret 06 218 6019. Du kan också kontakta Bottenhavets Hälsas digihälsostation.
Steg 3. Vänta på att samtalet kopplas vidare
Ditt samtal kopplas vidare till social- och hälsocentralen eller välfärdsstationen i din hemkommun. Lyssna på och följ instruktionerna du hör.
Väntetider till vårdbehovsbedömningen
Trafiken till vårdbehovsbedömningen är som störst på morgonen klockan 8–9 och vid lunchtid klockan 11–12.
Vårdbehovsbedömningens telefontjänst och chatt 1.12 – 31.12.2024
Genomsnittlig väntetid: 15 minuter 10 s
Längsta väntetiden: 1 timme 52 minuter 4 s
Genomsnittlig svarstid för återuppringning: 8 timmar 44 min 45 s
Längsta väntetiden för återuppringning: 101 timmar 33 minuter 19 s
Chat: 368 stycken
Seniorlinjen 1.12 -31.12.2024
Genomsnittlig väntetid: 10 minuter 3 s
Längsta väntetiden: 51 minuter 25 s
Vi uppdaterar informationen om väntetiderna en gång i månaden.