Till innehållet

Våra digitala servicekanaler

Här kan du göra symtombedömningar, boka tider och fylla i digitala blanketter:

Chatt

Du kommer till chatten för bedömning av vårdbehovet genom att klicka på den runda chattikonen i högra kanten av den här sidan. I chatten kan du diskutera med en yrkesutbildad person inom hälso- och sjukvården samt få handledning, rådgivning och en bedömning av ditt vårdbehov. Tjänsten fungerar för närvarande bara i vissa kommuner.

Telefontjänster

Bedömning av vårdbehov

Ring oss då du vill ha hjälp med bedömning av ditt hälsotillstånd och handledning till vår service. Öppet mån–to kl. 8–15 och fre kl. 8–14 (Öppethållningstiderna varierar beroende på kommun). Telefonnumret för bedömning av vårdbehovet i Kristinestad är 06-218 6019.

Seniorlinjen

En direkt linje för dig som är över 65 år och vill ha hjälp med bedömning av ditt hälsotillstånd eller handledning.

Öppet mån–to kl. 8–15 och fre kl. 8–14

Textmeddelande service

Är du hörselskadad kan du använda dig av en textmeddelande tjänst för hörselskadade. Du kan uträtta dina ärenden på hälsostationer genom att skicka ett textmeddelande vardagar klockan 8 – 16. Ditt meddelande besvaras så fort som möjligt.

Avboka din reserverade tid

Genom att sända ett textmeddelande kan du avboka din reserverade tid till hälsovårdscentralen. Skriv ditt namn, kommun, vilken tid du önskar avboka och om du behöver en ny tid. Elektroniskt bokade tider avbokas i tjänsten för elektroniska tidsbokningar.

Telefonnumret för bedömning av vårdbehovet i Kristinestad är 06 218 6019.

 Ring 06 218 9000. Lyssna noga på de inspelade instruktionerna. 

Steg 1. Välj önskat språk

  • Om du vill ha service på svenska, tryck 1.    
  • Om du vill ha service på finska, tryck 2. 

Steg 2. Välj din hemkommun

  • Vasa eller Laihela tryck 1  
  • Kronoby tryck 2 
  • Jakobstad, Larsmo eller Pedersöre tryck 3 
  • Nykarleby tryck 4 
  • Korsholm tryck 5 
  • Vörå eller Oravais tryck 6 
  • Närpes tryck 7 
  • Malax eller Korsnäs tryck 8 
  • Kaskö tryck 9
  • Är din hemkommun Kristinestad, ber vi dig ringa numret 06 218 6019. Du kan också kontakta Bottenhavets Hälsas digihälsostation.

Steg 3. Vänta på att samtalet kopplas vidare

Ditt samtal kopplas vidare till hälsostationen i din hemkommun. Lyssna på och följ instruktionerna du hör.

Väntetider till vårdbehovsbedömningen

Trafiken till vårdbehovsbedömningen är som störst på morgonen klockan 8–9 och vid lunchtid klockan 11–12.

Vårdbehovsbedömningens telefontjänst och chatt 1.9.-30.9.2024

Genomsnittlig väntetid 12 minuter 6 s
Längsta väntetiden 1 timme 46 minuter 42 s
Genomsnittlig svarstid för återuppringning 5 timmar 28 minuter 33 s
Längsta väntetiden för återuppringning 122 timmar 50 minuter 43 s

Chat 285 stycken

Seniorlinjen 1.9.-30.9.2024

Genomsnittlig väntetid 9 minuter 24 s
Längsta väntetiden 40 minuter 12 s

Vi uppdaterar informationen om väntetiderna en gång i månaden.

Digitala tjänster

Gäller ditt ärende socialvården?