Till innehållet

Våra digitala servicekanaler

Här kan du göra symtombedömningar, boka tider och fylla i digitala blanketter:

Sjukskötarens chatt

Du kan använda våra Chat-tjänster via en webbläsare eller via ÖVPH-appen. Du kommer till chatten genom att klicka på den runda chattikonen i högra kanten av den här sidan.

Obs! Sjukskötarens chatt är för närvarande endast tillgänglig för klienter i pilotgruppen. Läs mer om studienDigital sjukvårdsmottagning – pilot och forskningsprojekt

Öppen vardagar kl. 8–14

Telefontjänster

Bedömning av vårdbehov

Ring oss då du vill ha hjälp med bedömning av ditt hälsotillstånd och handledning till vår service. Öppet mån–to kl. 8–15 och fre kl. 8–14 (Öppethållningstiderna varierar beroende på kommun). Telefonnumret för bedömning av vårdbehovet i Kristinestad är 06-218 6019.

Seniorlinjen

Bedömning av vårdbehov och hjälp med bedömning av hälsotillstånd för dig som är över 65 år. Om det behövs får du en tid till en skötare eller en läkare eller så får du egenvårdsanvisningar som passar just din situation.

Öppet mån–to kl. 8–15 och fre kl. 8–14

Textmeddelande service

Är du hörselskadad kan du använda dig av en textmeddelande tjänst för hörselskadade. Du kan uträtta dina ärenden på social- och hälsocentraler genom att skicka ett textmeddelande vardagar klockan 8 – 16. Ditt meddelande besvaras så fort som möjligt.

Avboka din reserverade tid

Genom att sända ett textmeddelande kan du avboka din reserverade tid till hälsovårdscentralen. Skriv ditt namn, kommun, vilken tid du önskar avboka och om du behöver en ny tid. Elektroniskt bokade tider avbokas i tjänsten för elektroniska tidsbokningar.

Telefonnumret för bedömning av vårdbehovet i Kristinestad är 06 218 6019.

Ring 06 218 9000. Lyssna noga på de inspelade instruktionerna. 

Steg 1. Välj önskat språk

  • Om du vill ha service på svenska, tryck 1.    
  • Om du vill ha service på finska, tryck 2. 

Steg 2. Välj din hemkommun

  • Vasa eller Laihela tryck 1  
  • Kronoby tryck 2 
  • Jakobstad, Larsmo eller Pedersöre tryck 3 
  • Nykarleby tryck 4 
  • Korsholm tryck 5 
  • Vörå eller Oravais tryck 6 
  • Närpes tryck 7 
  • Malax eller Korsnäs tryck 8 
  • Kaskö tryck 9
  • Är din hemkommun Kristinestad, ber vi dig ringa numret 06 218 6019. Du kan också kontakta Bottenhavets Hälsas digihälsostation.

Steg 3. Vänta på att samtalet kopplas vidare

Lyssna på och följ instruktionerna du hör.

När du ringer vårdbehovsbedömningen, kan du lämna en begäran om återuppringning ifall ditt ärende inte är brådskande. Vid brådskande ärenden ska du alltid stanna kvar i kön. Om du har lämnat en begäran om återuppringning, ta inte kontakt om samma ärende till exempel via chatt. 

Icke-brådskande ärenden är till exempel: 

  • långvariga eller gradvis förvärrade problem med stöd- och rörelseorganen, som inte orsakats av till exempel fall eller annan olycka 
  • rutinkontroller eller vaccinationer 
  • förebyggande vård, uppföljningsbesök för kroniska sjukdomar eller begäran om laboratorieremiss för uppföljning 
  • förnyelse av recept eller genomgång av medicinering 
  • läkarutlåtanden 

Du kan lämna en begäran om återuppringning mån.–tors. kl. 8–13 och fre. kl. 8–12. Lyssna på instruktionerna och följ dem. 

Begäran om återuppringning behandlas i den ordning de kommer in och så snart som möjligt. Du kan även bli uppringd kvällstid. 

Samtalet kommer från numret för vårdbehovsbedömning: 06 218 9000. Sjukskötaren ringer tillbaka endast en gång. Om du inte kan nås, får du ett textmeddelande där det står att vi har försökt nå dig. Om ditt ärende fortfarande är aktuellt, kontakta vårdbehovsbedömningen på nytt. 

Om du ringer från en fast telefon, kan du inte lämna en begäran om återuppringning. 

Väntetider till vårdbehovsbedömningen

Trafiken till vårdbehovsbedömningen är som störst på morgonen kl. 8–9 och vid lunchtid kl. 11–12.

Vårdbehovsbedömningens telefontjänst och chatt 1.5-31.5.2025
Genomsnittlig väntetid 29 min 17 s
Längsta väntetiden 2 h 40 min 26 s
Genomsnittlig svarstid för återuppringning 13 h 26 min 57 s
Längsta väntetiden för återuppringning 98 h 49 min 45 s
Chatt 1414 st.
Genomsnittlig chattsvarstid 23 min 47 s

Seniorlinjen 1.5-30.5.2025
Genomsnittlig väntetid 28 min 34 s
Längsta väntetiden 1 h 42 min 38 s

Vi uppdaterar informationen om väntetiderna en gång i månaden

Digitala tjänster

Gäller ditt ärende socialvården?