Regional Hjälpmedelsservice
I Österbottens välfärdsområde finns flera hjälpmedelsutlåningar. Hjälpmedelsservicen är avgiftsfri för kunder som har en nedsatt funktionsförmåga som kräver användning av hjälpmedel.
Hjälpmedelsservicen tillhandahåller tjänster som gör det lättare för kunden att klara av vardagsbestyr. Avsikten är att stöda kundens funktionsförmåga och delaktighet för att kunden ska reda sig så bra som möjligt i sin vardag och i sin miljö. Hjälpmedelsexperterna upprätthåller ett omfattande nätverk i välfärdsområdet och samarbetar tillsammans med kundens anhöriga och de yrkesutbildade personer som deltar i vården och rehabiliteringen av kunden. Hjälpmedel beviljas med stöd av nationella grunder som fastställts för överlämning av hjälpmedel.
Hjälpmedelsservicen
- Bedömer hjälpmedelsbehovet och vilka hjälpmedel kunden behöver
- Överlämnar hjälpmedel
- Underhåller hjälpmedel som används
- Vidtar de åtgärder som måste göras när användningen av hjälpmedlet upphör.
När?
Hjälpmedel kan beviljas en person som har en nedsatt funktionsförmåga eller på medicinska grunder konstaterad nedsatt funktionsförmåga på grund av sjukdom, skada eller försenad utveckling.
Hur?
När du upplever att du behöver ett hjälpmedel skall du ta kontakt till ett serviceställe för hjälpmedel inom Österbottens välfärdsområde. Vid utlåning av hjälpmedel bör användaren eller dennes representant ha med användarens personuppgifter.
Kontaktinformation och serviceställen
Utlåningens öppettider må-ti kl. 12-16, ons-fre kl. 8-12
Kontaktuppgifter
Utlåningens öppettider må-fre kl. 8-9 (+ enligt överenskommelse)
Kontaktuppgifter
Utlåningens öppettider ons-fre kl. 9-12 (+ enligt överenskommelse)
Kontaktuppgifter
B-byggnaden
Ingång från Axel Mörnesväg.
Utlåningens öppettider må-ti kl. 12-15.30, ons-fre kl. 9-12 (+ enligt överenskommelse)
Kontaktuppgifter
Utlåningens öppettider kl. 8-9 eller enligt överenskommelse
Kontaktuppgifter
Utlåningens öppettider ti-to kl. 14.00-15.00
Kontaktuppgifter
Utlåningens öppettider kl. 14-15 eller enligt överenskommelse
Kontaktuppgifter
Utlåningens öppettider kl. 8-9 eller enligt överenskommelse
Kontaktuppgifter
Specialhjälpmedel
Specialhjälpmedel
Öppet kl. 8-15.30
Kontaktuppgifter
I Österbotten är det Hjälpmedelsenhetens ansvar att anskaffa och besluta om betalningsförbindelser för stödstrumpor. Stöd- och kompressionsprodukter inkluderar till exempel stödstrumpor, stödtights och stödärmar. Målet med att centralisera tjänsten är att standardisera tillgången på kompressionsprodukter och säkerställa likvärdiga och enhetliga tjänster inom hela välfärdsområdet. Beslut om anskaffning och betalningsförbindelser styrs av Nationella kriterier för överlämnande av hjälpmedel för medicinsk rehabilitering. Stödstrumpor och ärmar är anbudsgivna och i besluten för betalningsförbindelserna hänvisas klienten att kontakta kundservicecentralen, varifrån klienten med tidsbokning hänvisas för mätning av stödprodukter av vårdpersonal. Om klienten bor hemma med hemvårdsstöd eller på en boendeserviceenhet görs mätningar och utprovningar där, var klienten finns. Stödprodukter efter operation bekostas av klienten själv.
Allmänna principer gällande stödprodukter:
- Vid behov av stödprodukter för första gången diskuterar klienten med läkaren, som gör ett god medicinsk praxis-rekommendation enligt beviljande av vårdbeslutet. Därefter gör vårdpersonalen mätning och skickar informationen vidare till sekreterare som gör en betalningsförbindelse.
- Klienten får produkterna, i enlighet med om produkterna har använts tidigare eller av vårdpersonal på mottagning, där utprovning och instruktioner i användning ges.
- Vid förnyelsebehov av stödprodukt kontaktar klienten kundservicecentralen för ny betalningsförbindelse och mätning. Om klienten bor i en boendeenhet eller är hemvårdsklient, är klienten i kontakt med enhetens vårdpersonal.
- Beslut om betalningsförbindelse görs vid hjälpmedelscentralen. Hjälpmedelscentralen deltar också i produktupphandlingar och övervakar lika tillgång till stödprodukter.
Bedömning av vårdbehov, tel. 06 218 9000