Till innehållet

Vårdmaterial som behövs i vården delar vi ut åt de som är långtidssjuka och vårdas i öppna vården. Vårdmaterial delar vi ut för 3-12 månaders behov i taget. Vårdmaterialen är avgiftsfria.

När ni fått ett nytt beslut på vårdmaterial (eller era vårdmaterial produkter har ändrats) tar ni kontakt med vårdmaterialenheten per telefon. Vårdmaterialenheten ger information om hur du i fortsättningen skall beställa dina produkter.

Är ni redan vår kund, kom ihåg att göra din beställning i god tid. Vi rekommenderar att din beställning görs två veckor på förhand, för att säkerställa att vi hinner leverera produkterna åt er före era produkter tar slut. Beställ allt material på samma gång för en längre period. 

  • Vårdmaterial för mellansvåra eller svåra symptom av urin-/avföringsinkontinens. Blöjorna och katetrarna kan fås transporterade hem.
  • Vårdmaterial för stomipatienter.
  • Övriga långtidssjukdomar, t.ex. vårdmaterial för trakeostomivård, dialystillbehör, sugkatetrar, sondmatningstillbehör, urinstomier.
  • Diabetesmaterial
  • Material för sårvård

En läkare eller yrkesutbildad person inom hälso- och sjukvården beslutar vem som får vårdmaterial. Kriterier för vårdmaterial hittas längst ner på denna sida.

Beställning av vårdmaterial på nätet

Man loggar in sig i tjänsten www.palse.fi med egna bankkoder.

  • I Palse.fi ser kunden eget vårdmaterial och kan smidigt göra beställning, på valda produkter.
  • Om det inte finns produkter i Palse-portalen eller produkterna eller antalet är fel, ta då kontakt med vårdande enhet, som korrigerar produkterna i programmet.
  • OBS! Via Palse- portalen kan man i nuläget inte beställa blöjor, katetrar eller stomiprodukter. Beställ dessa därifrån ni tidigare beställt dem.

Beställning av vårdmaterial via telefon:

Utdelning av vårdmaterial

Vid beställning per telefon behöver vi:
Namn, födelsetid och telefonnummer
Produktens namn och REF nummer, samt antal som beställt

telefontid: tis, ons och tors kl. 9–10. Vi har stängt på helgdagar.

Beställning av vårdmaterial från hemleveransprogram:

  • Blöj-, kateter- och stomiprodukter överförs till våra hemleveransprogram. Detta betyder att kunden ringer företaget, som levererar 3 månaders produkter hem med posten direkt till er hemadress.
  • Ni får beställningsuppgifterna från vårdmaterialutdelningen i samband med er första beställning.

Leverans- eller hämtning av vårdmaterial enligt överenskommelse:

  • Vi har tagit i bruk postleveranser inom hela Österbottens välfärdsområde. Detta betyder att varorna transporteras med Posten till Postens postfack eller utdelningspunkt enligt kundens önskemål.
  • Leveranserna från våra avtalspartners postas direkt hem till kundens hemadress.

Reklamation av Libre 2 plus och Libre 3-sensorer

Bekanta dig med instruktionerna för applicering av sensorn (t.ex. tillräcklig rengöring med en alkoholbaserad rengöringslösning) så att sensorn hålls på din hud så bra som möjligt.

Om det fortfarande finns problem/brister med användningen av sensorn är det mycket viktigt att göra en reklamation till tillverkaren (Abbott). Till sådana situationer hör t.ex. sensor som lossnar i förtid (gäller inte om sensorn rivs bort), felmeddelande, slutar fungera i förtid.

Reklamation kan göras online (https://www.freestyle.abbott/fi-fi/tuki/sensorin-reklamaatiolomake.html) eller per telefon på 0800 555 500 (vardagar 8.00-16.00, avgiftsfri).

Beställning och utdelning av material för sårvård sker i Vasa hälsocentral H-husets 1:a våning, Sandviksgatan 2-4, 65130, tel. 06 218 9000

Du kan ge respons antingen anonymt eller med ditt eget namn.

Vårdmaterial för sjukdomar i andningsorganen: