Till innehållet
Allmänt

Österbottens välfärdsområdes chatbot-pilot kommer i använding i December

Kuvituskuva chatbotista

Du hittar chatbotten på våra hemsidor när den har tagits i bruk. Chatbotten kan svara på enkla frågor om välfärdsområdets tjänster och vägleda till rätt information på hemsidorna. Den kan också hänvisa till Omaolos tjänster om man vill göra en symtombedömning i icke-brådskande fall. Chatbottens information är baserat på vanliga frågor som kunderna ställer kundservicecentralens telefonrådgivning. Innehållet är skapat av sakkunnig vårdpersonal från kundservicecentralen i samarbete med projektarbetare.

Vad är en chatbot?

Chatbotten är alltså en robot, en slags virtuell assistent. Chatbotten kan inte förena vidare diskussionen till en riktig människa men den funktionen kommer eventuellt att komma i bruk i framtiden. Chatbotten kan bäst svara på enstaka ord eller enkla frågor. Chatbottens utvecklas i användning. Chatbot-projektet fortsätter efter ibruktagningen och man följer med kundernas frågor och fyller på innehållet enligt dem.

Kunderna kan också påverka chatbottens utveckling genom att ge allmän feedback om chatboten.

Funderar du t.ex. på hur du kan boka tid till influensavaccin eller kanske du vill veta hur du ändrar eller avbokar en tid till laboratoriet? Fråga chatbotten och hjälp samtidigt till med utvecklingen av vår nya digitala informationskanal. Vi arbetar bäst tillsammans!

En skärmdump från hemsidan, där chatbotens ikon syns i det nedre högra hörnet.
Chatbot-ikonen finns i det nedre högra hörnet på framsidan av vår webbtjänst.

Kan du inte hitta chatbotten?

Om du inte hittar chatbotten i högra hörnet på hemsidan måste du gå in och redigera sidans kakpolicy via kakinställningarna genom att godkänna funktionskakor. Kakpolicyn hittar du längst ner i vänstra kanten av hemsidan.

Kakpolicyn hittar du längst ner i vänstra kanten av hemsidan.
Kakpolicyn hittar du längst ner i vänstra kanten av hemsidan.