Fysiatriska enheten
Till den fysiatriska polikliniken kommer klienter med läkarremiss från specialsjukvården, hälsovårdscentraler, företagshälsovården eller privata mottagningar.
Klienterna som kommer till fysiatriska polikliniken har sjukdomar och skador i stöd- och rörelseorganen, inklusive funktionsstörningar i nervstrukturerna och ryggmärgsskador. Fysiatern undersöker, vårdar och koordinerar klientens rehabiliteringsprocess. Inom den fysiatriska enheten är multiprofessionellt samarbete av största vikt. Smärtpolikliniken och rehabiliteringsundersökningsverksamheten ingår i enhetens verksamhet.
Vad?
Rehabiliteringsutredning är avsedd för t.ex. personer i arbetsför ålder vars arbets- och funktionsförmåga är nedsatt eller hotad på grund av sjukdom eller funktionsnedsättning. En rehabiliteringsutredning är en individuell helhet, som undersöker klientens arbets- och funktionsförmåga och det hälsotillstånd, som påverkar den, individuella styrkor och livsmiljö. Dessutom bedömer rehabiliteringsutredningen behovet av rehabilitering och rehabiliteringens förutsättningar/möjligheter. Målet kan vara att stanna i arbetslivet, återgå till arbetslivet, planera en väg till utbildning eller arbetsliv, förbättra vardagen eller bedöma funktionsnedsättning eller partiell arbetsförmåga.
Du kommer till rehabiliteringsutredningen med läkarremiss. Rehabiliteringsutredningen är kostnadsfri för kunden. En avgift tas ut för eventuella läkarutlåtanden. Kunden ska även betala för eventuella övernattningar och måltider. Från FPA kan man ansöka om rehabiliteringspengar, reseersättning och ersättning för övernattning.
Var, hur
Rehabiliteringsutredningar genomförs vid Fysiatrin i Jakobstad. Utredningen är två dagar lång. Polikliniken har ett multiprofessionellt team, som består av läkare, psykolog, sjukskötare, socialhandledare, fysioterapeut och konditionsskötare. Vid behov kan en ergoterapeut konsulteras. Rehabiliteringsutredningen genomförs i nära samarbete med inremitterande företagshälsovård, TYP-teamet (sektorsövergripande samservice som främjar arbetskraft) eller arbetsförmågeteamet på sohä-centralen.
Behandlings- och rehabiliteringsplan
Som ett resultat av rehabiliteringsutredning skapas en medicinsk vård- och rehabiliteringsplan i samarbete med klienten och de experter, som deltagit i utredningen. I slutet av utredningen kommer man överens om metoderna för rehabilitering tillsammans och de nödvändiga utlåtandena upprättas. Vi anordnar en vård- och rehabiliteringsplandiskussion, där beroende på ärende kan även anhöriga, stödpersoner, företrädare för företagshälsovården eller primärhälsovården, socialvården eller Arbetskrafts- och näringsbyrå delta.
Det praktiska genomförandet av vård- och rehabiliteringsplanen, dvs. organiseringen av rehabiliteringen, sker i social- och hälsocentralens enheter, som egen verksamhet eller som en köptjänst.
Uppföljning
Genomförandet av vård- och rehabiliteringsplanen förutsätter att man är villig att förbinda sig till rehabiliteringen samt uppföljning, vilket oftast sker genom den egna företagshälsovården eller social- och hälsocentralen. Enligt planen finns möjlighet att vid behov erbjuda multiprofessionell smärtrehabilitering på polikliniken efter rehabiliteringsutredningen, totalt 1-4 dagar.
Vi följer upp klientens situation med uppföljningsformulär, vilket också ingår i vårt kvalitetsarbete.
Mobilappen ”Helppari” innehåller all nödvändig information och instruktioner relaterade till din vård
Fysiatriska enheten har börjat använda mobilappen Helppari för sina patienter.
Den lättanvända appen innehåller all nödvändig information och instruktioner relaterade till din vård. Praktiska påminnelser hjälper dig att komma ihåg alla viktiga uppgifter och datum.
Vi vill gärna att appen ska vara den primära kommunikationskanalen mellan dig och din vårdenhet under vårdprocessen. Du kan skicka meddelanden till vårdpersonalen och få svar från dem på ett säkert sätt. All viktig information om din vård och din vårdenhet hittar du i Helppari-appen.
Om du fortsättningsvis vill få info och materialet på papper via post istället för appen, vänligen kontakta 06 213 1341 (Vasa, från måndag till fredag kl. 8–9 och 13–14) 06 786 2503 (Jakobstad, måndag kl. 9–10, från tisdag till fredag kl. 8–9).
Hur laddar jag ner appen?
Appen kan laddas ner gratis från Google Play eller App Store under namnet ÖVPH Helppari.
Du loggar in med stark identifiering via dina bankkoder.
Om du har några frågor om hur du använder mobilappen, vänligen kontakta Buddy Healthcares kundsupport via telefon på +358 20 735 2310 (pris 8,4c/samtal och 23c/min) vardagar kl. 9–17. Du kan också skicka ett e-postmeddelande till care@buddyhealthcare.com.
Telefonärenden och serviceställen
Jakobstads poliklinik, avdelningssekreterare tel. 06 786 2503 måndagar kl. 9-10, tisdagar – fredagar kl. 8-9
Fysiatriska polikliniken
Kållbyvägen 7/Bottenviksvägen 1
Pb 111, 68600 Jakobstad
Gamla sjukhuset, ingång I, våning 1
Socialhandledare Camilla Hatt
Vardagar kl. 8.00-15.30 tel. 050 438 5951
Vasa centralsjukhuset fysiatriska polikliniken, avdelningssekreterare tel. 06 213 1341
Telefontid: mån-fre kl. 8-9 och 13-14.
Sandviksgatan 2-4, 65130 Vasa, T0
Socialhandledare Camilla Hatt
Vardagar kl. 8.00-15.30 tel. 050 438 5951