På barnrådgivningen trivs både barn och föräldrar
Av välfärdsområdets alla tjänster är barnrådgivningen den som når sin målgrupp allra bäst. Barnrådgivningen får man kontakta med låg tröskel. Under besöket är fokus inte enbart på barnets hälsa och utveckling, utan föräldrarna får också berätta om eventuella bekymmer som rör barnet och hur de upplever föräldraskapet. Till barnrådgivningen kan man vid behov också komma mellan de regelbundna kontrollerna.
– För många föräldrar är det en självklarhet att komma med sitt barn till rådgivningen, och nästan alla kommer. Om vi märker att någon börjar utebli från överenskomna besök, brukar vi kontakta föräldrarna och fråga om allt är bra, och om vi ska boka en ny tid, säger hälsovårdare Ulrika Bärnas vid Närpes barnrådgivning.
Barnrådgivningen är en av det finländska samhällets grundläggande verksamheter. För många som nyligen har flyttat till Finland kan den ha en stor betydelse för anknytningen till samhället.
– En ovanlig sak med Närpes barnrådgivning är att vi har många kunder som nyligen har flyttat till Finland. Hela 44 procent av de barn som besökt oss har antingen en förälder eller båda föräldrarna med invandrarbakgrund. Därför har vi ofta en tolk med, och då tar besöket lite längre tid, säger Bärnas.
Melvin kommer till rådgivningen
När Hembesöket hälsar på hos Närpes barnrådgivning, kommer Melvin Lindegård från Finby på kontroll. Den glada pojken har med sig mamma Sofia Lindegård, pappa Roland Kärr och storasyster Amelia Lindegård (4,5 år).
– Barnen tycker i allmänhet om att komma till rådgivningen, men ibland kan det vara lite utmanande med 1,5- och 2-åringar. Antingen är det något speciellt med just den åldern, eller så kommer de ihåg ettårskontrollen, då de får tre vacciner under samma besök, säger Bärnas.
Under besöket frågar Bärnas hur hösten har gått och om Melvin har varit sjuk efter att han började på dagis efter sommaren. Sedan diskuteras mat- och sömnvanor, potträning samt tal- och motorikutvecklingen.
Efter diskussionen är det dags att kontrollera längd och vikt. Sofia Lindegård berättar att barnens längdtillväxt och vikt har orsakat bekymmer, och att de därför har besökt rådgivningen oftare än normalt.
– Vi brukar berätta för barnen i förväg att vi ska hälsa på Ulrika och gå igenom vad som ska hända under besöket. Det gäller att ha en balans i hur mycket man berättar, så barnet inte blir oroligt, men vi svarar på deras frågor så gott vi kan, säger Lindegård.
Ulrika Bärnas konstaterar att besöken i allmänhet går bättre om barnen har förberetts i förväg. I synnerhet när det är fråga om vaccineringar är det viktigt att det inte kommer som en överraskning för barnet.
I slutet av besöket konstaterar Bärnas att allt är i sin ordning. Nästa gång ska Melvin till rådgivningen på 3-årskontroll.
Artikeln har publicerats i kundtidningen Hembesöket 2/2022.
Text: Siv Nyberg
Bilder: Jessica Lindgren