Så här tar vi kontakt med dig
Vi kontaktar våra kunder via brev, telefon eller textmeddelande.
Välfärdsområdet ber dig aldrig att skicka dina bankkoder. När du identifierar dig i våra digitala tjänster på webben eller i ÖVPH-appen kan du välja på vilket sätt du vill identifiera dig.
Telefonsamtal
När vi ringer dig syns telefonnumret till den enhet som ringer på skärmen. Samtal från välfärdsområdet kommer inte från okända nummer. Det enda undantaget är den prehospitala akutsjukvården. Om akutvårdarna behöver nå dig, kommer samtalet från okänt nummer.
Om din telefon har en funktion som identifierar ringarens uppgifter genom att till exempel söka på nätet, kan denna funktion visa fel.
Det går att lämna begäran om återuppringning till vårdbehovsbedömningen, seniorlinjen och en del av våra andra tjänster. När vi ringer upp dig kommer samtalet från numret som du lämnat begäran om återuppringning till. Spara gärna vårdbehovsbedömningens telefonnummer 06 218 9000 och seniorlinjens telefonnummer 06 218 9800 i telefonen så att du svarar när vi ringer upp dig.
Textmeddelanden
SMS-påminnelser om mottagningstid
Om du har en tidsbokning skickar vi en påminnelse om den via textmeddelande. SMS-påminnelsens avsändare är OVPH. Påminnelsen kommer 1–2 dagar före den bokade tiden. I påminnelsen står mottagningstiden och platsen. Det går inte att svara på dessa meddelanden.
Om du vill att vi skickar SMS-påminnelser behöver du ge tillstånd för det i Medborgarnas hälsovårdstjänst. Logga in på adressen pohjanmaa.terveytesi.fi, klicka på ditt eget namn i det övre högra hörnet och välj ”Kontaktinformation”. Kryssa i rutan ”Tillåtet att skicka påminnelser via textmeddelanden (SMS)”.
Vi skickar också textmeddelanden med en inbjudan till att boka tid digitalt på Medborgarnas hälsovårdstjänst på adressen pohjanmaa.terveytesi.fi. Den här modellen med inbjudan för att boka tid används för tillfället för besök hos munhälsovården för under 6-åringar. Observera att du behöver välja att du ska uträtta ärenden för ditt barn för att det ska gå att boka tiden.
Socialvårdens beslut kan du läsa digitalt i Omapalvelu direkt när beslutet har fattats. Om du har lagt till ditt telefonnummer i dina kontaktuppgifter i Omapalvelu får du ett textmeddelande om att ett nytt beslut har kommit.
Notifikationsmeddelanden
Yrkespersoner inom hälso- och sjukvården kan i icke-brådskande ärenden skicka meddelanden till dig i Medborgarnas hälsovårdstjänst. Då får du ett textmeddelande där det står att vårdpersonalen har sänt ett meddelande till dig i Medborgarnas hälsovårdstjänst.
Om du har fyllt i symtombedömningen på Omaolo och skickat uppgifterna vidare till vår vårdpersonal, kan vårdpersonalen skicka ett Omaolo-meddelande åt dig. Då får du ett textmeddelande om detta, om du i samband med att du fyllt i symtombedömningen gett oss tillstånd att skicka meddelanden och kontakta dig.
Appar för vårdstigar
I apparna ÖVPH Hjälpare och BuddyCare ser du din vårdstig. Om du ska börja använda appen är detta något som den behandlande enheten tar upp med dig och i så fall sänder dig en inbjudan till appen via textmeddelande. När du börjat använda appen och du till exempel får en ny anvisning, mottagnings- eller operationstid, får du information om detta i appen samt ett textmeddelande där det står att informationen nu finns att läsas i appen.
Brev
Som brev skickar vi till exempel kallelser till mottagningar, fakturor, begärda intyg eller utlåtanden samt olika beslut som fattats.
Om du tagit i bruk Suomi.fi-meddelanden, kan du läsa de meddelanden vi skickat som brev direkt i Suomi.fi:s webbtjänst eller app.