Vårdbehovsbedömningen är överbelastad

Välfärdsområdets vårdbehovsbedömning är för tillfället överbelastad. Speciellt de som bor i Vasa och Korsholm måste vänta på att bli uppringda. För det är flest kunder som ringer från just dessa kommuner. För tillfället hinner inte vårdbehovsbedömningen besvara begäranden om återuppringning under samma dag.
Den här veckan kan begäranden om återuppringning lämnas endast till klockan 11. Eftersom väntetiden i telefon blivit längre än normalt, är det också fler än vanligt som lämnat begäranden om återuppringning.
Vårdbehovsbedömningen önskar att den som har ett icke-brådskande ärende ska ta kontakt först nästa vecka.
– Om ditt ärende är brådskande kan du också ringa Jourhjälpens nummer 116 117. Där får du råd och egenvårdsanvisningar eller uppmanas vid behov att söka vård och får då anvisningar för det. Ring Jourhjälpen först om du överväger att åka till jouren, avdelningsskötare Erja Lahti.
De digitala symtombedömningarna i Omaolo fungerar normalt.
– Vid behov kan kunden skicka sin ifyllda symtombedömning från tjänsten till våra skötare och då går ärendet vidare på det sättet.
Köerna kan vara långa även nästa vecka
Väntetiden i telefon är längre än normalt och på onsdagseftermiddagen är den genomsnittliga väntetiden 28 minuter.
– Ibruktagningen av det nya klient- och patientdatasystemet lyckades bra vid vårdbehovs-bedömningen och personalen har lärt sig att använda det nya systemet. Men det tar ändå längre än normalt att sköta en patients ärende, eftersom vi ännu till viss del måste använda det gamla systemet parallellt med det nya, säger Lahti.
Av samma anledning kan också besök på hälsocentraler och välfärdsstationer ta längre än vanligt.
Problem i textmeddelanden om Marevan-behandling
Marevan-patienter får textmeddelanden med information om laboratorieundersökningar och INR-värdet samt medicindosen. Alla patienter i välfärdsområdet har inte fått meddelanden den här veckan – orsaken till problemet utreds som bäst.
Om du väntar på information om ditt INR-värde eller din medicinering och du inte har fått något meddelande, kan du ringa telefonnummer 040 679 0680 på vardagar klockan 9–11.