Till innehållet

Be om hjälp – stöd med låg tröskel för barnfamiljer

Känns vardagen tung? Är du orolig över din egen ork, ditt parförhållande eller ditt barns beteende? Tveka inte att ta kontakt, vi kan tillsammans fundera på vilken typ av stöd er familj kan ha nytta av. Du kan kontakta oss med ditt eget namn eller anonymt.

  • För vem: Barnfamiljer som behöver hjälp eller råd vid icke-brådskande vardagsbekymmer.
  • Vem kan ta kontakt: Förälder, barn, ungdom eller närstående till familjen. Du kan fylla i formuläret med ditt eget namn eller anonymt. Yrkespersoner använder andra kanaler.
  • Svarstid: 3–5 arbetsdagar.
  • Möjligt resultat: Handledning och vägledning till stöd.

Vid brådskande ärenden, kontakta socialjouren på 06 218 9555 eller jourtelefonen på 116 117.

Bedömning av servicebehov – officiell utredning av socialvården för inledande av klientrelation

Om din familj behöver mer omfattande och långvarigt stöd, eller om en barnskyddsanmälan har gjorts, påbörjas en bedömning av servicebehovet. Bedömningen av servicebehovet är en officiell process inom socialvården där en socialarbetare tillsammans med familjen går igenom familjens situation. När familjens behov bedöms är barnets bästa alltid i fokus, och målet är att klarlägga om familjen behöver stöd samt hitta rätta stödformer.

  • För vem: Familjer med allvarligare eller mer komplexa utmaningar som sannolikt inte kan lösas genom rådgivning.
  • Vem kan ta kontakt: Familjen själv, närstående, yrkesperson eller myndighet. Bedömning kan inledas även på grund av en barnskyddsanmälan.
  • Tidsram: Bedömningen av stödbehovet görs inom tre månader från det att socialvården kontaktats.
  • Hur bedömningen går till: Socialarbetaren träffar familjen och barnet, kartlägger situationen och diskuterar lämpliga stödformer tillsammans med familjen. Även småbarnspedagogiken, skolan eller andra viktiga aktörer för familjen kan kallas in. När bedömningen är klar skickas den till barnets vårdnadshavare.
  • Möjligt resultat: Vägledning till stöd, klientrelation med barn- och familjesocialarbetet eller barnskyddet, eller bedömningen att stöd inte behövs.

För att påbörja en bedömning av servicebehovet kan du kontakta socialvårdens servicehandledning via telefon eller fylla i Ansökan om basservice för barnfamiljer eller Kontakt med myndighet som ansvarar för socialvården, antingen digitalt eller på pappersblankett.

Barnfamiljer kan söka hjälp på två sätt

Be om hjälp-formuläret: Stöd med låg tröskel vid vardagsbekymmer. Snabb kontakt och rådgivning.
Bedömning av servicebehovet: Officiell utredning av familjens situation och långvarigt stöd, vid behov.

Kontaktuppgifter till bedömningen av servicebehovet

Socialvårdens servicehandledning

Ring till oss, när du behöver hjälp och rådgivning eller handledning om socialvårdens tjänster och olika förmåner. Tjänsten är för barn, unga, och familjer samt för vuxna i arbetsför ålder. Öppet må-to kl. 8-15 och fre kl. 8-14.

Anvisningar för yrkespersoner och myndigheter

En yrkesperson eller myndighet kan tillsammans med familjen fylla i formuläret Kontakt med myndighet som ansvarar för socialvården, antingen digitalt eller på papper.

Vem som helst som är orolig för ett barns eller en ungdoms välmående kan också göra en barnskyddsanmälan. Enligt lag har olika myndigheter och yrkesutövare, trots sin tystnadsplikt, en skyldighet att göra en sådan anmälan.

Vad är barn- och familjesocialarbete?

Barn- och familjesocialarbetet påbörjas när bedömningen av servicebehovet visar att familjen behöver stöd. En socialarbetare eller socialhandledare ansvarar för att upprätta individuell plan för klienten samt för planering, genomförande och utvärdering av nödvändiga tjänster och stödinsatser.

Socialarbetaren samarbetar med familjen med målet att stödja familjens välmående och hitta stödformer som passar barnets och familjens behov. Familjen kan få stöd exempelvis genom familjearbete, hemservice eller stödrelationsverksamhet. Vid behov kan socialarbetaren också kontakta andra viktiga samarbetspartner för familjen, såsom skolan, småbarnspedagogiken eller hälso- och sjukvården.

Kontaktuppgifter och verksamhetsställen

Besöksadress: Socialcentralen, Vörågatan 46, 65100 Vasa 

Sanna Alho, socialarbetare, tfn 040 183 5867  

Päivi Björni, socialarbetare, tfn 0400 299 768  

Jenni Masanen, socialarbetare Laihela, tfn 040 483 6324

Sofia Vikberg, socialarbetare Korsholm, tfn 06 218 4151

Susanne Nygård, socialarbetare Vörå, (telefontid kl. 9-10), tfn 06 382 1401

servicesekreterare, tfn 040 578 2187

Besöksadress: Malmska social- och hälsocentral 
Kållbyvägen 7 / Bottenviksvägen 1, ingång H, våning 5 
Pb 111, 68601 Jakobstad 

Yvonne Nystedt, socialarbetare, tfn 040 805 1935

Annika Björkskog, socialarbetare, tfn 040 503 5756

Katarina Sjölund, socialarbetare, tfn 040 805 1595

Tina Mäenpää, socialhandledare, tfn 040 805 1840

Besöksadress: Social- och familjetjänster, Närpesvägen 4, 64200 Närpes

Carina Westberg, socialarbetare, tfn 040 160 0939

Chef för barn- och familjesocialarbete

Carola Lindén, +358447219004

etunimi.sukunimi@ovph.fi