Be om hjälp för en barnfamilj
Familjen kan behöva stöd i olika utmanande livssituationer. Svårigheterna kan kretsa kring uppfostran och omvårdnad, relationerna inom familjen eller barnets beteende. Stöd kan också behövas exempelvis vid en plötslig krissituation, vid missbruksproblem eller om det förekommer våld i hemmet. Stödbehovet kan vara tillfälligt eller långvarigt.

Onlineblankett för icke-brådskande förfrågningar om hjälp
Tycker du att vardagen är utmanande? Är du orolig för ditt välmående, din relation eller ditt barns beteende? Kontakta oss med låg tröskel så kan vi tillsammans diskutera vilken typ av stöd din familj skulle kunna dra nytta av.
Be om hjälp -tjänsten är en onlinekontaktkanal för barnfamiljer. Du kan kontakta oss med hjälp av onlineformuläret och vi svarar inom 3–5 arbetsdagar.
Du kan fylla i blanketten med ditt namn eller anonymt. Blanketten kan fyllas i av föräldern, barnet eller ungdomen själv eller någon annan närstående till familjen. Observera att Be om hjälp – tjänsten är avsedd för kunder. Om du är social- eller hälsovårdspersonal ska du kontakta oss direkt via interna kanaler.
Blanketten Be om hjälp är avsett för icke-brådskande förfrågningar om hjälp. För brådskande ärenden, kontakta socialjouren på 06 218 9555 eller jourtelefonen på 116 117.
Bedömning av servicebehov inom barn- och familjesocialt arbete
I barn- och familjesocialt arbete stöder man familjer, såväl barn som vuxna, i livets olika problemsituationer. Bakom problemen kan finnas omständigheter som till exempel en familjemedlems insjuknande, svårigheter med uppfostran, tonårens utmaningar, problem med växelverkan eller rusmedel.
I bedömningen av servicebehov går socialarbetaren och familjen tillsammans igenom familjens situation och eventuella problem. Socialarbetaren träffar barnet och föräldrarna vid flera tillfällen. Träffarna ordnas såväl på socialkontoret som hemma hos familjen. Vid behov träffar socialarbetaren också samarbetsparter från exempelvis daghem eller skola.
Då servicebedömningen görs är alltid barnets bästa i fokus och målet är att utreda om familjen behöver stöd samt att hitta de rätta stödformerna.
På basen av utredningen kan socialarbetaren hänvisa familjen till olika stödformer. Om behov finns, öppnas en klientrelation inom barn- och familjesocialarbetet eller inom barnskyddet. Om inget stödbehov finns, konstateras detta och klientrelationen avslutas.
Då servicebedömningen är färdig skickas den till barnets vårdnadshavare. Socialarbetaren ska bedöma servicebehovet inom tre månader från att man tagit kontakt i ärendet.
Gör så här
Om du behöver stöd kan du kontakta barn- och familjesocialarbetet per telefon. Det finns också olika blanketter som du kan fylla i för att ta kontakt.
Om du vill ansöka om en specifik stödform inom basservicen till din familj kan du fylla i blanketten ”Ansökan om basservice för barnfamiljer” elektroniskt eller lämna in den till pappers.
En yrkesutövare eller myndighet kan tillsammans med en familj göra en kontakttagning eller anmälan om behov av socialvård. Detta görs genom att fylla i blanketten ”kontakt och anmälan till socialvården” elektroniskt eller till pappers.
Vem som helst som är orolig för ett barns eller en ung persons välmående kan göra en barnskyddsanmälan. Enligt lag har olika myndigheter och yrkesutövare en skyldighet att trots sin tystnadsplikt göra en barnskyddsanmälan. Om man är osäker på när en barnskyddsanmälan ska göras kan man läsa våra anvisningar till yrkesverksamma och myndigheter. Man kan även rådfråga socialarbetaren. En barnskyddsanmälan kan göras genom att fylla i blanketten ”barnskyddsanmälan” elektroniskt eller till pappers eller genom att ringa till socialarbetaren.
Barn- och familjesocialarbete
Inom barn- och familjesocialt arbete samarbetar socialarbetare med barnfamiljerna. Målet är att stöda familjerna, främja deras välmående och bygga upp helheter av stödformer som motsvarar barnets och familjens behov. Man kan stöda familjerna med hjälp av service enligt socialvårdslagen, som exempelvis familjearbete, hemservice eller stödrelationsverksamhet.
Arbetet görs i mångprofessionella nätverk och socialarbetaren kan vara i kontakt med viktiga samarbetsparter till familjen, som skolan, dagvården eller hälsovården.
Barn- och familjesocialt arbete inleds då familjen själv tagit kontakt med socialvården eller då man inom socialvården fått kännedom om att en familj kunde vara i behov av stöd. Arbetet i barn- och familjesocialt arbete kan påbörjas då man i en bedömning av servicebehov konstaterat att det finns ett behov av stöd. En socialarbetare eller socialhandledare inom barn- och familjesocialt arbete ansvarar för att en klientplan uppgörs och uppdateras och för planeringen, förverkligandet och utvärderingen av nödvändig service och stödformer.
I sidans högerkant hittar du genvägar till sidorna, där vi berättar om bedömning av servicebehov inom barn- och familjesocialt arbete.
I sidans nederkant hittar du blanketter, med vilka du kan anhängiggöra en bedömning av servicebehov.
Barn- och familjesocialt arbete:
- stöder barnfamiljer och föräldraskap samt främjar barnets individuella uppväxt, positiva utveckling och delaktighet
- stöder barnfamiljers livshantering och minskar ojämlikhet
- förebygger och förmildrar svårigheter i barns och barnfamiljers livssituationer och främjar familjernas funktionsförmåga och trygghet
Barn- och familjesocialt arbete erbjuder stöd till hela familjen med barnets bästa i fokus.
Kontaktuppgifter bedömning av servicebehov
Socialvårdens servicehandledning
tfn 06 218 9400
Öppen måndag till torsdag kl. 8–15 och fredag kl. 8–14.
Postadress: Socialcentralen, Vörågatan 46, 65101 Vasa
Postadress: Enheten för bedömning av servicebehov,
Malmska social- och hälsocentral,
Kållbyvägen 7 / Bottenviksvägen 1, Pb 111, 68601 Jakobstad
Kontaktuppgifter barn- och familjesocialarbete
Besöksadress: Socialcentralen, Vörågatan 46, 65100 Vasa
Virpi Hagström, ledande socialarbetare, tfn 040 624 1185
Salme Kalliokoski, t.f. socialarbetare, tfn 040 822 3659
Sanna Alho, socialarbetare, tfn 040 183 5867
Päivi Björni, socialarbetare, tfn 0400 299 768
Johanna Erholtz, socialarbetare, tfn 040 544 4311
Taina Kannisto, socialarbetare, tfn 040 659 19 22
Sarika Tastula, t.f. socialhandledare, tfn 040 153 3839
Riitta-Leena Sillanpää, förmånshandläggare, tfn 040 578 2187
Jenni Masanen, socialarbetare Laihela, tfn 040 483 6324
Sofia Vikberg, socialarbetare Korsholm, tfn 06 218 4151
Susanne Nygård, socialarbetare Vörå, (telefontid kl. 9-10), tfn 06 382 1401
Besöksadress: Malmska social- och hälsocentral
Kållbyvägen 7 / Bottenviksvägen 1, ingång H, våning 5
Pb 111, 68601 Jakobstad
Yvonne Nystedt, socialarbetare, tfn 040 805 1935
Annika Björkskog, socialarbetare, tfn 040 503 5756
Katarina Sjölund, socialarbetare, tfn 040 805 1595
Toni Lindgren, socialhandledare, tfn 040 805 1527
Erik Antfolk, socialhandledare, tfn 040 805 1839
Tina Mäenpää, socialhandledare, tfn 040 805 1840
Sonja Hjulfors, socialhandledare, tfn 040 185 6269
Susann Rintamäki, ledande familjehandledare, tfn 044 787 7280
Besöksadress: Social- och familjetjänster, Närpesvägen 4, 64200 Närpes
Virpi Hagström, ledande socialarbetare, tfn 040 624 1185
Carina Westberg, socialarbetare, tfn 040 160 0939