Till innehållet

ÖVPH-applikationen

Alla invånare i välfärdsområdet kan ladda ner ÖVPH-applikationen. Via applikationen kan alla i området använda socialvårdens, rehabiliteringens och växelns chatt. Sjukskötarens chatt är för tillfället i testanvändning och är tillgänglig för hälften av befolkningen i området.

I applikationen hittar du också länkar till våra digitala tjänster. Innehållet i applikationen utvecklas och nya funktioner lanseras i takt med att arbetet framskrider.

  • Ladda ner vår applikation via applikationsbutiken. Du hittar applikationen med namnet ÖVPH.
  • Logga in dig genom stark autentisering. När du loggar in dig första gången behöver du dina bankkoder eller ditt mobilcertifikat. Efter den första inloggningen kan du logga in dig exempelvis med en PIN-kod.
  • Välj den tjänst som du vill använda. Starta chattsamtalet genom att klicka på ikonen och svara på de frågor som ställs.
  • Du hittar mer detaljerade instruktioner i applikationen när du har loggat in.

Du kan läsa mer om forskningsprojektet kring sjukskötarchatten och den digitala mottagningen här.

ÖVPH Hjälpare

  • Hjälpare fungerar på både finska och svenska.
  • Applikationen gör det enklare för patienten att förbereda sig för åtgärden. Det gör också lättare och smidigare att kommunicera med vårdenhet.
    • I applikationen skapas en vårdväg med tidsplan för patienten. Genom att följa den får patienten all information hen behöver vid precis rätt tidpunkt.
    • Applikationen påminner till exempel om när det är dags att börja fasa och ta läkemedlet.
  • Applikationen laddas ner på telefonen från applikationsbutiken.

För att applikationen ska kunna användas behöver patienten en smarttelefon (Android/iOS) eller en surfplatta (iPad) och internetanslutning. Patienten kan ladda ner applikationen i sin mobila enhet gratis från applikationsbutiken under namnet ÖVPH Hjälpare. Patienten kommer in på sin vårdväg med den personliga aktiveringskod hen fått av en  vårdpersonal eller via stark identifiering genom suomi.fi (nätbankuppgifter).

BuddyCare

För att applikationen ska kunna användas behöver patienten en smarttelefon (Android/iOS) eller en surfplatta (iPad) och internetanslutning. Patienten kan ladda ner applikationen i sin mobila enhet gratis från applikationsbutiken under namnet BuddyCare. Patienten kommer in på sin vårdväg med den personliga aktiveringskod hen fått av en  vårdpersonal.

I Helppari och BuddyCare applikationen finns information om åtgärder eller tidsbokningar, vårdanvisningar och påminnelser samt meddelanden och blanketter för uppföljningen av behandling. Det gamla systemet med brev i pappersformat kvarstår ännu som ett parallellt system. Patienten får själv välja vilket system hen vill använda.

Obs! Alla enheter använder inte mobilapplikationen. Om enheter har applikationen i bruk, får patienten en inbjudan till den från vårdpersonalen. Inbjudan skickas via textmeddelande och leder direkt till applikationsbutiken. Därifrån laddas applikationen ner på telefonen via en kod eller stark identifiering.