Till innehållet

Från och med hösten 2024 kan ansökningar och anmälningar ifyllas via Omapalvelu. Alla digitala socialvårdsblanketter överförs till Omapalvelu i början av år 2025. De aktuella länkarna till ansökningsblanketterna finns samlade på webbsidan Digitala blanketter.

Du kan fylla i följande ansökningar och anmälningar digitalt i Omapalvelu:

  • Ansökan om service för barnfamiljer
  • Ansökan om service för personer i arbetsför ålder
  • Ansökan om service för personer med funktionsnedsättning
  • Ansökan om kompletterande och förebyggande utkomststöd
  • Anmälan om behov av socialvård
  • Barnskyddsanmälan
  • Ansökan om tjänster för äldre
  • Kontakt med myndighet som ansvarar för socialvården

Du kan fylla i en ansökan/ansökningar genom att autentisera dig i tjänsten med nätbankskoder, mobilcertifikat eller elektroniskt id-kort.

 Du kan göra anmälningar och ta kontakt utan att autentisera dig.

Om du vill ta emot beslut digitalt via Omapalvelu måste du logga in i tjänsten och välja Omapalvelu som kontaktsätt. Då kan du få brev och eventuella begäran om tilläggsuppgifter i Omapalvelu. I Omapalvelu kan du också följa med hur behandlingen av din ansökan framskrider.

Hur använder jag Omapalvelu?

Direkta länkar till ansökningar och anmälningar:

Genom att logga in i tjänsten kan du läsa de ansökningar och beslut som berör dig.

I tjänsten bes du först autentisera dig. För att autentisera dig behöver du nätbankskoder eller mobilcertifikat.

När du loggar in dig första gången bes du välja kontaktsätt. Om du väljer Omapalvelu som Kontaktsätt, ger du ditt samtycke till att beslut kan skickas digitalt till Omapalvelu.  Du samtycker också till att ta emot digitalt skickade brev eller begäranden om tilläggsuppgifter.

Efter att du har identifierat dig i tjänsten öppnas framsidan i Omapalvelu. I verktygsfältet till vänster hittar du funktionsknappar som du kan använda för att navigera i Omapalvelu. Genom att föra musens markör på en ikon får du fram en text som beskriver knappens funktion.  

Om du använder en enhet i ett offentligt utrymme eller en enhet som annars är i gemensamt bruk, är det viktigt att du loggar ut dig från tjänsten och tömmer webbläsarens snabbminne och sidhistorik. Du måste också stänga webbläsaren och radera alla bifogade filler som du eventuellt sparat på datorn.

OBS! Om inloggningen till Omapalvelu inte lyckas, testa att stänga webbläsaren och försök igen. Om inte heller detta fungerar, rensa webbläsarens historik och försök igen. Alternativt kan du använda ett privat fönster (inkognitofönster).