Till innehållet

1. Tillämpning av användarvillkoren

För att kunna använda Österbottens välfärdsområdes digitala ärendehanteringstjänst måste användaren godkänna och förbinda sig att följa dessa användarvillkor.

2. Tjänsteleverantör och ansvarig för applikationens tekniska genomförande

Tjänsten tillhandahålls av Österbottens välfärdsområde. Flowmedik Oy ansvarar för det tekniska genomförandet av applikationen. Genom att använda tjänsten samtycker användaren till att en responsenkät kan komma att skickas till användaren i slutet av tjänsten.

3. Syfte och innehåll i digitala ärendehanteringstjänst

I Österbottens välfärdsområdes digitala ärendehanteringstjänst kan användaren snabbt och säkert kontakta yrkespersoner inom Österbottens välfärdsområde. Tjänsten möjliggör ärendehantering på distans via en säker livechatt och videosamtal.

Meddelanden som användaren skickat angående vård eller service och ifyllda frågeformulär är tillgängliga för social- och hälsovårdspersonal. Det kan dock inte garanteras att någon läser meddelandena som skickats genast. Om ärendet är brådskande, ska användaren alltid ta kontakt per telefon. I chattjänsten informeras klienten om den beräknade väntetiden.

I samband med vård eller kontakt kan de uppgifter som användaren lämnat behandlas och lagras i separata klient- och patientdatasystem av en yrkesperson. De uppgifter som lagras i klient- och patientdatasystemen är även tillgängliga för andra yrkesutbildade personer inom social- och hälsovården vid behov i enlighet med vårdrelationen eller anställningsförhållandet.

4. Användarens ansvar vid användning av digitala ärendehanteringstjänst

Österbottens välfärdsområdes digitala ärendehanteringstjänst är avsedd att stödja den vård, vägledning och rådgivning som ges till användaren. Användaren är ensam ansvarig för sin hälsa vid användning av tjänsten. När användaren fattar beslut om sitt hälsotillstånd måste användaren grunda besluten på sin egen bedömning.

Användaren ansvarar för riktigheten hos de uppgifter som användaren lämnar och lägger till i Österbottens välfärdsområdes digitala ärendehanteringstjänst. Användaren försäkrar och ansvarar även för att han eller hon inte kommer att skicka något olagligt eller på annat sätt olämpligt material i tjänsten. Användaren ska med alla rimliga till buds stående medel försäkra sig om att materialet som skickats inte innehåller skadlig programvara eller på annat sätt är skadligt. Österbottens välfärdsområdes digitala ärendehanteringstjänst kan vid behov användas till att förmedla information eller länkar till tjänster som kan vara till nytta för användaren.

5. Rätt att använda digitala ärendehanteringstjänst

Målgruppen för Österbottens välfärdsområdes digitala ärendehanteringstjänst är inte begränsad, men användningen riktar sig till befolkningen i Österbottens välfärdsområde.

Tjänsten kan användas för användarens räkning av en person som har suomi.fi-fullmakt. För att få sköta ärenden för någon annans räkning behövs samtycke för att sköta ärenden för klientens/patientens räkning.

Vårdnadshavare som använder Österbottens välfärdsområdes digitala ärendehanteringstjänst för ett minderårigt barns räkning är ömsesidigt ansvariga för att barnets distanstjänst används på ett korrekt sätt i enlighet med dessa användarvillkor och på ett sådant sätt att vårdnadshavarnas lagstadgade rätt till information uppfylls. Läs mer om att sköta ärenden för minderåriga här.

Användaren eller den som använder Österbottens välfärdsområdes digitala ärendehanteringstjänst för användarens räkning är alltid ensam ansvarig för att tjänsten används i enlighet med dessa användarvillkor. Användaren ska omedelbart meddela tjänsteleverantören om användaren misstänker att tjänsten används för hans eller hennes räkning i strid med fullmakt av honom eller henne eller i strid med dessa användarvillkor.

6. Behandling av personuppgifter

Personuppgiftsansvarig för Österbottens välfärdsområdes digitala ärendehanteringstjänst är Österbottens välfärdsområde.

Vid behandling av användarnas personuppgifter följer Österbottens välfärdsområde tillämplig lagstiftning om datasekretess, såsom EU:s allmänna dataskyddsförordning (2016/679) och dataskyddslagen (1050/2018), samt god databehandlingspraxis. Tillgodoseende av den registrerades rättigheter och behandlingen av personuppgifter i Österbottens välfärdsområdes digitala ärendehanteringstjänst beskrivs i dataskyddsbeskrivningen för eKonsultaatio-plattformen.

När det gäller de uppgifter som lagras i patient- och klientregistret beskrivs tillgodoseendet av den registrerades rättigheter och behandlingen av personuppgifter i dataskyddsbeskrivningen för Österbottens välfärdsområdes klient- och patientdataregister.

Dataskyddsbeskrivning: Programmet Smart Symptom Check

Personuppgiftsansvarig

Österbottens välfärdsområde      
Sandviksgatan 2–4
65130 Vasa
Telefonnummer 06 218 1111, e-post: registrator@ovph.fi

Registrets ansvars- och kontaktpersoner

Ansvarsperson
Kathy Guss, överskötare
Telefonnummer: +358401384890, e-post: kathy.guss@ovph.fi

Kontaktperson
Sofi Nyman, digichef
Telefonnummer +358401495210, e-post: sofi.nyman@ovph.fi

Sonja Friman
Telefonnummer +358401801400, e-post: sonja.friman@ovph.fi  

Enhet
Kund- och resurscenter
Sandviksgatan 2–4, 65130 Vasa

Dataskyddsombud

Tuija Viitala, telefonnummer 06 213 1840
Sandviksgatan 2–4, 65130 Vasa
e-postadressen har formen fornamn.efternamn@ovph.fi

Anne Korpi, telefonnummer 040 183 2211
Dammbrunnsvägen 4, 65100 Vasa
e-postadressen har formen fornamn.efternamn@ovph.fi

Ändamålet med behandlingen av personuppgifter

Syftet med lagen om behandling av kunduppgifter inom social- och hälsovården (703/2023) är att förenhetliga behandlingen av kunduppgifter inom social- och hälsovården vid både ordnandet och tillhandahållandet av social- och hälsovårdstjänster.

Programmet Smart Symptom check syftar till att stöda dokumenteringen av patientuppgifter och bedömningen av vårdbehovet. Programmet används i sjukskötarens chatt och som stöd i telefontjänsten för bedömning av vårdbehovet. Med hjälp av programmet antecknas sådant som anknyter till kundens kontakt i form av en blankett för förhandsuppgifter. Utifrån dessa svar får den yrkesutbildade personen på förhand nyttiga uppgifter om kunden i rapportform och hen kan sedan spara dem i patientuppgifterna. På basis av de insamlade uppgifterna tillhandahåller programmet även andra tilläggsuppgifter såsom länkar, bilder, videor, triage-rekommendationer, vilka yrkesutbildade personer inom hälso- och sjukvården som är lämpliga för situationen, statistikförande koder, vårdrekommendationer och anvisningar. I slutändan rekommenderas ändå att en bedömning av patientens situation alltid görs av en yrkesutbildad person inom hälso- och sjukvården.

Programmet kan användas av patienter och yrkesutbildade personer inom hälso- och sjukvården.

Målgruppen är alla patienter som tar kontakt med vårdbehovsbedömningen och sjukskötarens chatt. Programmet Smart Symptom check är CE-märkt.

Syftet med behandlingen av uppgifterna hänför sig till apparatens användningsändamål. Målet med behandlingen är att stöda bedömningen av vårdbehovet.

Programmet Smart Symptom Check kan användas på två huvudsakliga sätt: 1) patienten/kunden identifierar sig och fyller i symtomblanketten via kundorganisationens digitala plattform och 2) hälso- och sjukvårdens yrkesutbildade använder symtomblanketten som stöd för sitt eget arbete via ett separat webbläsarbaserat användargränssnitt.

Personuppgifterna som behandlas och lagras är i stora drag likadana i båda fallen. Ur JST Healthcare Solutions Oy:s perspektiv går det inte att via uppgifterna i databasen identifiera vilket tillvägagångssätt som använts för att anteckna uppgifterna.

Syftet med behandlingen av personuppgifterna är att ge användaren en möjlighet att sköta sin hälsa eller sjukdom. För kundsäkerhetens skull är det nödvändigt att kunden identifierar sig i tjänsten genom stark autentisering. Uppgifterna i registret kan överföras till klient- och patientdatasystemet med iakttagande av social- och hälsovårdens lagstiftning. Lagen om behandling av kunduppgifter inom social- och hälsovården (703/2023).

Rättslig grund för behandlingen av personuppgifter

För att kunna använda sjukskötarens chatt måste kunden alltid identifiera sig genom stark autentisering via suomi.fi.

Kunden kan ansluta till tjänsten genom att starta en chattdiskussion med vårdpersonalen, antingen i Österbottens välfärdsområdes mobilapplikation eller på välfärdsområdets webbplats. För att starta en chattdiskussion krävs alltid identifiering via suomi.fi. Efter identifieringen öppnas blanketten för förhandsuppgifter i Smart Symptom check.

Personuppgifter som behandlas

De uppgifter som lagras i programmets databas kommer från enskilda patientsessioner. De personuppgifter som lagras är patientens ålder (årtal), kön samt svaren som getts i blanketten för förhandsuppgifter. Svaren lagras i formen ”Ja”/”Nej”/”Jag vet inte”. En del av frågorna innehåller också preciserande frågor om till exempel hur länge symtomet pågått eller fritt formulerade tilläggsuppgifter. Dessa tilläggsuppgifter lagras också i databasen.

Förvaringstid för personuppgifter

De sessionsuppgifter som samlas in via Smart Symptom check lagras i högst 24 timmar i databasen och i 10 år som säkerhetskopior. Logguppgifterna lagras i 12 månader. Datasäkerhetskopiorna är krypterade.

Uppgifterna i registret kan överföras till klient- och patientdatasystemet med iakttagande av social- och hälsovårdens lagstiftning. Patientuppgifterna lagras i enlighet med bilagan till Social- och hälsovårdsministeriets förordning om journalhandlingar (94/2022) och lagen om behandling av kunduppgifter inom social- och hälsovården (703/2023). Socialvårdens klientuppgifter lagras i enlighet med lagen om behandling av kunduppgifter inom social- och hälsovården (703/2023) och Arkivverkets beslut (AL/20064/07.01.01.03.01/2014). Uppgifterna raderas när det inte längre finns någon laglig grund för att behandla dem.  

Utlämnande av personuppgifter

Personuppgifter får utlämnas utanför verksamhetsenheten endast med patientens samtycke eller med stöd av lag. Lag om behandling av kunduppgifter inom social- och hälsovården (703/2023) kapitel 8. Uppgifter kan utlämnas till myndigheter som enligt lag är ålagda att upprätthålla nationella register inom hälso- och sjukvården för forsknings-, planerings- och statistikföringssyften samt till myndigheter som tillser verksamheten inom hälso- och sjukvården. Lag om behandling av kunduppgifter inom social- och hälsovården (703/2023) kapitel 9.

Överföring av personuppgifter utanför EU eller EES

Inga uppgifter utlämnas regelmässigt. Uppgifter kan utlämnas endast med den registrerades uttryckliga samtycke eller till myndigheter som har lagstadgad rätt till uppgifterna. Uppgifter lämnas inte ut utanför Europeiska unionen eller Europeiska ekonomiska samarbetsområdet.

Principer för skydd av informationsmaterial

Lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder vidtas för att säkerställa informationsmaterialets säkerhet och personuppgifternas konfidentialitet, integritet och tillgänglighet.

a)    Manuellt informationsmaterial

Nej

b)    Digitalt informationsmaterial

Digitalt informationsmaterial lagras i en molntjänst på det sätt som beskrivs nedan.      

Yrkesutbildade personer loggar in sig i tjänsten via ett ad-användargränssnitt. Kunden använder stark autentisering.

Den SaaS-tjänst som tillhandahåller programvaran för Smart Symptom check upprätthålls av Magic Cloud Ab via servrar i Östra Nyland. Magic Cloud Ab:s dataskyddscertifikat följer standarden ISO 27001 och omfattar Magic Clouds datacenter- och molntjänster jämte stödfunktioner och -processer.

Dina dataskyddsrättigheter

Rätten att kontrollera, korrigera eller komplettera felaktiga uppgifter

Du har rätt att få veta om vi behandlar personuppgifter som gäller dig och att få en kopia av dina egna personuppgifter.

Du har rätt att be oss korrigera eller komplettera felaktiga uppgifter om dig.

Avlägsnande av uppgifter

I vissa situationer kan du begära att Österbottens välfärdsområde ska avlägsna personuppgifter som gäller dig om följande gäller:

  • Österbottens välfärdsområde behöver inte längre dina personuppgifter för det ursprungliga ändamålet.
  • Du vill återkalla det samtycke på vilket behandlingen grundar sig och det finns inte någon annan rättslig grund för behandlingen.
  • Du motsätter dig att dina uppgifter behandlas och det finns inte någon motiverad grund för behandlingen.
  • Dina personuppgifter har behandlats på olagligt sätt.
  • Dina personuppgifter ska avlägsnas på basis av lagstiftning.

Begränsande av uppgifter

Du kan begränsa behandlingen av dina personuppgifter i dessa situationer:

  • Du anser att uppgifterna är felaktiga.
  • Dina uppgifter behandlas i strid med lag, men du vill inte att de avlägsnas i sin helhet.
  • Österbottens välfärdsområde behöver inte längre dina uppgifter för det ursprungliga ändamålet, men du behöver dem för att fastställa, göra gällande eller försvara ett rättsligt anspråk.
  • Du har gjort en invändning mot behandlingen av dina uppgifter (begärt att de inte alls behandlas), men det slutliga beslutet är fortfarande föremål för prövning.

Överföring av uppgifter

Du har rätt att få dina personuppgifter som du lämnat till Österbottens välfärdsområde i en strukturerad, vanligt förekommande och maskinläsbar form och att begära att de överförs till en annan personuppgiftsansvarig.

Begäran om uppgifter

Du kan skicka in en skriftlig begäran om dina rättigheter via post eller e-post. Kontaktuppgifter finns under rubriken registrets ansvars- och kontaktpersoner. Observera att om du planerar att skicka ett e-postmeddelande som innehåller känslig personlig information ska du endast använda dig av skyddad e-post.

Uppgifterna och åtgärderna är avgiftsfria för den registrerade förutom om begäran uppenbarligen är ogrundad eller orimlig och i synnerhet om begäran framförs på återkommande sätt.

Anmälan till dataombudsmannen

Du kan göra en anmälan till dataombudsmannen om du misstänker att en organisation eller person behandlar dina personuppgifter i strid med dataskyddsbestämmelserna.

Kontakta dataombudsmannen först då den personuppgiftsansvarige vägrar att tillmötesgå din begäran och det enligt dig inte finns grunder för vägran. Dataombudsmannen tar i regel inte ställning till fall där den personuppgiftsansvariga inte kontaktats.

Läs mer på webbplatsen: https://tietosuoja.fi/sv/kann-till-dina-rattigheter

7. Datasäkerhet

Användaren ansvarar för att användarens utrustning, system, användarnamn och verksamhet är skyddade på ett ändamålsenligt sätt. Det är frivilligt att använda Österbottens välfärdsområdes digitala ärendehanteringstjänst.

Användaren ansvarar för att skaffa och lagra sina egna mobilcertifikat (mobil-ID) och nätbankskoder. För att undvika missbruk ska klienten omedelbart informera Österbottens välfärdsområdes dataskyddsombud tietosuojavastaava@ovph.fi, om obehöriga får tillgång till inloggningsuppgifterna. Användaren ansvarar för att kontaktuppgifterna är aktuella.

Personuppgiftsansvarig

Österbottens välfärdsområde
Sandviksgatan 2–4
65130 Vasa

06 218 1111, kirjaamo@ovph.fi

Registrets ansvars- och kontaktpersoner

Ansvarsperson
Kathy Guss, överskötare
+358 40 138 4890, kathy.guss@ovph.fi
Kontaktperson
Sofi Nyman, digichef
+358 40 149 5210, sofi.nyman@ovph.fi
Sonja Friman
+358 40 180 1400, sonja.friman@ovph.fi
Enhet
Kund- och resurscentrum
Sandviksgatan 2–4 65130 Vasa
Dataskyddsombud
Tuija Viitala, 06 213 1840, tuija.viitala@ovph.fi
Sandviksgatan 2–4 65130 Vasa

Anne Korpi, 040 183 2211, anne.korpi@ovph.fi
Dammbrunnsvägen 4, 65100 Vasa

Syftet med behandlingen av personuppgifter

Syftet med lagen om behandling av kunduppgifter inom social- och hälsovården (703/2023) är att förenhetliga behandlingen av klientuppgifter inom social- och hälsovården vid både ordnandet och tillhandahållandet av social- och hälsovårdstjänster.

Syftet med den digitala plattformen och mobilapplikationstjänsten eKonsultaatio är att vårda (social- och hälsovårdstjänster), utveckla och upprätthålla klientrelationen.

Syftet med behandlingen av personuppgifter är att ge användaren möjlighet att sköta hälso- eller sjukvårdsärenden.

Behandlingen av personuppgifter grundar sig i första hand på klientrelationen mellan den personuppgiftsansvarige och den registrerade, som bildas när den registrerade börjar använda den elektroniska ärendehanteringstjänsten och samtidigt ger ett separat samtycke till användningen av Dataskyddsbeskrivning för behandling av personuppgifter EU:s allmänna dataskyddsförordning (679/2016), art.12–22 tjänsten. I behandlingen av personuppgifter ingår bl.a. elektronisk kommunikation, hälsorådgivning, patientundersökningar samt ordnande, genomförande, uppföljning och kvalitetskontroll av vården. Tjänsten är i första hand avsedd för den personuppgiftsansvariges klienter.

Stark användarautentisering i tjänsten är nödvändig med tanke på klientsäkerheten.

Uppgifterna i registret kan överföras till ett klient- eller patientdatasystem i enlighet med social- och hälsovårdslagstiftningen. Lag om behandling av klientuppgifter inom social- och hälsovården (703/2023).

Rättslig grund för behandling av personuppgifter

Första gången klienten loggar in i mobilapplikationen krävs autentisering via Suomi.fi-identifikation. Efter detta kan klienten skapa en egen inloggningskod.

Det går att ansluta till tjänsten via webbplatsen för Österbottens välfärdsområde genom att starta en chattkonversation med en yrkesperson. Alla funktioner i webbläsarversionen kräver inte stark autentisering.

Personuppgifter som behandlas

Följande personuppgifter lagras i registret:
• Klientens identifierings- och kontaktuppgifter: förnamn, efternamn, personnummer, adress, postnummer och hemkommun
• Uppgifter som skapats och sparats av klienten: e-post och telefonnummer till klienten och närmast anhörig
• Meddelanden (innehållet i det meddelande som personen skickat och svaret på det)
• Serviceuppgifter (uppgifter om tjänster som den registrerade har begärt och använt, uppgifter om de personer som har behandlat den registrerade, såsom yrkespersoner, tjänster, verksamhetsenheter)

Förvaringstid för personuppgifter

Personuppgifterna lagras i enlighet med informationshanteringsplanen. Förvaringstiden baseras på arkivlagen och speciallagar och på vilket behov verksamheten har att dokumentera och garantera såväl myndigheters som enskilda personers och sammanslutningars rättssäkerhet. Personuppgifterna på plattformen lagras i minst två (2) år. Patientuppgifter lagras i enlighet med bilagan till social- och hälsovårdsministeriets förordning om journalhandlingar (94/2022) och lagen om behandling av kunduppgifter inom social- och hälsovården (703/2023). Klientuppgifter inom socialvården lagras i enlighet med lagen om behandling av kunduppgifter inom social- och hälsovården 703/2023 och arkivverkets beslut (AL/20064/07.01.01.03.01/2014). Uppgifterna raderas när det inte längre finns någon rättslig grund för att behandla dem.

Utlämnande av personuppgifter

Personuppgifter får endast lämnas ut utanför verksamhetsenheten med patientens samtycke eller enligt lag. Lag om behandling av kunduppgifter inom social- och hälsovården (703/2023) kapitel 8.

Uppgifterna kan lämnas ut till de myndigheter som upprätthåller nationella hälsovårdsregister för forsknings-, planerings- och statistikändamål samt till de myndigheter som övervakar hälsovårdsverksamheten, enligt vad som krävs enligt lag. Lag om behandling av kunduppgifter inom social- och hälsovården (703/2023) kapitel 9.

Överföring av uppgifter utanför EU eller EES

Inget regelmässigt utlämnande av uppgifter. Uppgifter kan endast lämnas ut med den registrerades uttryckliga samtycke eller till myndigheter som har lagstadgad rätt till det. Uppgifter lämnas inte ut utanför EU eller Europeiska ekonomiska samarbetsområdet.

Principer för skydd av informationsmaterial

Datasäkerheten för informationsmaterial samt personuppgifternas konfidentialitet, integritet och tillgänglighet säkerställs genom lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder.

a) Manuellt informationsmaterial
Nej
b) Digitalt informationsmaterial
Digitalt informationsmaterial lagras i en molntjänst. Inloggning för yrkesverksamma via ad-användargränssnitt. Klienten använder stark autentisering.

Dina dataskyddsrättigheter

Rätt att kontrollera, korrigera och/eller komplettera av oriktig uppgift

Du har rätt att få veta om vi hanterar personuppgifter om dig och få kopia av dina personuppgifter.

Du har rätt att be oss korrigera eller komplettera oriktiga uppgifter om dig.
Stryka uppgifter

I en del situationer har du rätt att be Österbottens välfärdsområde stryka uppgifter om dig om något av följande uppfylls:
• Österbottens välfärdsområde behöver inte längre dina uppgifter för ursprungligt ändamål.
• Du tar tillbaka samtycket du gett och ingen annan laglig grund finns för hanteringen av dina uppgifter.
• Du motsätter dig hanteringen av dina uppgifter och ingen grundad anledning för hanteringen finns.
• Dina uppgifter har hanterats lagstridigt.
• Dina uppgifter ska strykas på grundval av lagstiftning.
Begränsning av uppgifter
Du har rätt att be att behandlingen av dina personuppgifter begränsas i vissa situationer:
• Du anser att uppgifterna är oriktiga.
• Dina uppgifter hanteras lagstridigt men du vill inte att de stryks helt.
• Österbottens välfärdsområde behöver inte längre dina uppgifter för ursprungligt ändamål, men du behöver dem för att skriva, framföra eller försvara yrkande.
• Du har motsatt dig hanteringen av dina uppgifter (bett att de inte alls skulle behandlas), men slutligt beslut övervägs ännu.

Överföring av uppgifter

Du har rätt att få uppgifter om dig som du lämnat till Österbottens välfärdsområde i utformad, allmänt använd och maskinläsbar form och eller begära att de överförs till annan registeransvarig.

Begäran om uppgifter

Du kan framföra skriftlig begäran om dina rättigheter per post eller e-post. Kontaktuppgifterna finns i punkten registrets ansvars- eller kontaktperson. Beakta att när du sänder ömtåliga personuppgifter ska du använda säker e-post.
Uppgifterna och åtgärderna är avgiftsfria för den registrerade förutom om begäran är uppenbart ogrundad eller orimlig och i synnerhet om den framförs upprepade gånger.

Anmälan till dataombudsman

Du har rätt att göra anmälan till dataombudsmannen om du anser att man bryter mot tillämplig dataskyddsreglering vid hanteringen av dina personuppgifter.
Ta kontakt med dataombudsmannen först om registeransvarig avslår din begäran och du anser att inga grunder finns för avslaget. Dataombudsmannen tar i princip inte ställning i sådana fall där man inte själv kontaktat den registeransvarige.

8. Upphovsrätt

Innehållet i och layouten för Österbottens välfärdsområdes digitala ärendehanteringstjänst skyddas av upphovsrätten.

Kopiering, utskrift, spridning, ändring och allt slags kommersiell användning av materialet i Österbottens välfärdsområdes digitala ärendehanteringstjänst utan tillstånd är förbjuden. Användaren av Österbottens välfärdsområdes digitala ärendehanteringstjänst får emellertid skriva ut och spara material som finns i Österbottens välfärdsområdes digitala ärendehanteringstjänst för eget privat bruk.

9. Ansvar, skyldigheter och krav som gäller tjänsteleverantören och den ansvariga för applikationens tekniska genomförande

Tjänsten kan användas på en smarttelefon, pekplatta och dator. Den har testats med de mest använda webbläsarna. Om webbläsaren inte tillåter inloggning i tjänsten, kan man prova att använda en annan webbläsare (Chrome och Edge).

Tjänsteleverantören och den ansvariga för applikationens tekniska genomförande är inte på något sätt ansvariga för direkta eller indirekta skador eller kostnader som orsakas användaren av Österbottens välfärdsområdes digitala ärendehanteringstjänst eller dess funktionsstörningar. Tjänsteleverantören och den ansvariga för applikationens tekniska genomförande har rätt att utveckla Österbottens välfärdsområdes digitala ärendehanteringstjänst, dess funktioner, användarvänlighet och tillgänglighet.

Den ansvariga för applikationens tekniska genomförande ansvarar inte på något sätt för vård- eller socialservicerelaterade ärenden som gäller användaren av Österbottens välfärdsområdes digitala ärendehanteringstjänst. I frågor som gäller vård ska användaren kontakta den behandlande enheten.

10. Övriga villkor

Uppgifter som lagras i den digitala ärendehanteringstjänsten lagras i enlighet med lagen om behandling av kunduppgifter inom social- och hälsovården (703/2023) och Österbottens välfärdsområdes informationshanteringsplan.

Tjänsteleverantören har rätt att efter eget gottfinnande ändra innehållet i dessa användarvillkor vid behov. Användaren måste godkänna de uppdaterade användarvillkoren för att kunna fortsätta använda Österbottens välfärdsområdes digitala ärendehanteringstjänst. Om användaren inte godkänner de uppdaterade användarvillkoren, kommer användaren inte att kunna fortsätta använda Österbottens välfärdsområdes digitala ärendehanteringstjänst.

Vissa tjänster är tillgängliga 24 timmar om dygnet, alla dagar i veckan. Det förekommer ibland planerade serviceavbrott i tjänsten. Om dessa meddelas separat på webbplatsen. Plötsliga avbrott är sällsynta. Om tjänsten inte fungerar kan en felanmälan göras till tietohallinto@ovph.fi. Under avbrottet kan klienterna sköta sina ärenden via telefon eller genom att besöka Österbottens välfärdsområde.

Anvisningar

Österbottens välfärdsområde tar ut en avgift för användningen av tjänsten i enlighet med Österbottens välfärdsområdes klientavgifter. En del tjänster är kostnadsfria.

En del av tjänsterna kräver inte stark användarautentisering, men alla hälsovårdstjänster kräver stark användarautentisering innan tjänsten kan användas. Det går att identifiera sig i tjänsten med sina personliga nätbankskoder, ett mobilcertifikat (mobil-ID) eller en personlig PIN-kod.

Österbottens välfärdsområde
Sandviksgatan 2–4
65130 Vasa

FO-nummer: 3221324-6