Till innehållet
Allmänt

Transporten av vårdmaterial för sömnapné ändras – observera nya textmeddelanden

Vårdmaterial för behandling av sömnapné levereras i fortsättningen hem till dörren. Kunden kan nu påverka både leveransadress och tidpunkt.

Resmeds vårdmaterial för sömnapné levereras i försättning av FedEx. Kunden har nu möjlighet att välja hemleverans och själv bestämma när och vart materialet ska levereras. Om man så önskar kan leveransen fortfarande ske till ett paketutlämningsställe.

Information om leveransen skickas via textmeddelande

Transportbolaget FedEx skickar ett textmeddelande (på finska) där det informeras om en inkommande leverans från Resmed. I meddelandet uppmanas kunden att svara om man vill att materialet levereras till ett paketutlämningsställe. Om inget svar ges, försöker FedEx leverera vårdmaterialet till hemadressen på vardagar mellan klockan 10 och 16.

Om leveransen inte lyckas, lämnar transportbolaget ett meddelande i postlådan och skickar ett nytt textmeddelande. I det andra meddelandet uppmanas kunden att välja paketutlämningsställe eller ange en önskad leveranstidpunkt.

– Det lönar sig att svara på meddelandet så att försändelsen inte returneras till serviceproducenten, påminner avdelningsskötare Tomas Bodman, som koordinerar utdelningen av vårdmaterial inom välfärdsområdet.

Bakgrunden till förändringen är kundrespons och bredare leveransområden

Förändringen grundar sig på respons från Resmeds kunder samt bättre leveransalternativ, särskilt i tätorter. I Österbotten finns cirka 5100 personer som använder vårdmaterial för sömnapné. Materialet levereras en gång per år.

Om du har frågor om förändringen, kontakta Resmed.

Remiss för vårdmaterial får du från den enhet som ansvarar för din vård.

Mer information om utdelningen av vårdmaterial samt exempel på textmeddelanden från FedEx hittar du på sidan för utdelning av vårdmaterial: