välfärdsområdesstyrelse
Österbottens välfärdsområde fortsätter med att utveckla likvärdiga tjänster för alla invånare i välfärdsområdet. Målet är att trygga framtidens service, få personalen att räcka till och få ekonomin i balans. Tack vare de digitala servicekanalerna kan vi stöda närservicen och erbjuda service som ges hem.
Att få tillräckligt med arbetskraft är den största utmaningen som social- och hälsovården kommer att ha i framtiden. Befolkningen i arbetsför ålder minskar samtidigt som den äldre befolkningen växer, konstaterar rapporten Hur mår Österbotten? som beskriver nyckeltalen för samt hälsan och välbefinnandet hos befolkningen i Österbotten. Antalet österbottningar som inte rör på sig alls och som har försämrad rörelseförmåga har ökat i alla åldersgrupper.
Österbottens välfärdsområde är Finlands tvåspråkigaste välfärdsområde, eftersom fördelningen mellan svensk- och finskspråkiga är mycket jämn. Att jämställt kunna erbjuda all service på två språk är en av välfärdsområdets styrkor, men för att det ska lyckas krävs kontinuerlig uppföljning.
I fortsättningen kan matservicekunderna bättre påverka vad de äter och när de äter. Matservicen kommer att börja använda sig av en modell där färdiga matportioner transporteras nedkylda hem till kunderna några gånger i veckan. Tack vare det här kan kunden själv välja i vilken ordning hen äter sina måltider. Om det behövs kan hen också få hjälp av hemvårdspersonalen med att välja och värma upp maten.
Kompetensen som avdelningens personal besitter tillgodogörs på till exempel barnpolikliniken och hemsjukhuset.
År 2024 tas nya elektroniska servicekanaler och distanstjänster i bruk i Österbotten. I och med åtgärderna i framtids- och anpassningsprogrammet kommer kunderna att kunna erbjudas nya sätt att uträtta ärenden. Välfärdsområdesstyrelsen godkände att ändringar görs i servicenätet för att säkerställa att invånarna har tillgång till högklassiga, lagstadgade tjänster.
Välfärdsområdesstyrelsen för Österbottens välfärdsområde beslutade bland annat att indexjustera flera ersättningar och arvoden samt gav anvisningar för det fortsatta arbete som görs i syfte att utveckla gemenskapsboendet i välfärdsområdet.
Välfärdsområdesstyrelsen behandlade välfärdsområdets delaktighetsplan vid sitt sammanträde. I räddningsverkets servicenivåbeslut för åren 2024–2026 slår man fast hur verksamhetsområdets service ska ordnas under de kommande åren. Välfärdsområdesstyrelsen förde även en diskussion om såväl förändringarna i servicenätet som verksamhets- och ekonomiplanen.
På sitt möte i måndags diskuterade Österbottens välfärdsområdesstyrelse resultaten av den enkät som Institutet för hälsa och välfärd (THL) genomfört samt tog ställning till bland annat de förändringar som ska genomföras i boendeservicen.
På måndagens sammanträde den 18 september behandlade välfärdsområdesstyrelsen de långa väntetiderna som redan länge ställt till utmaningar för mun- och tandvården. Under slutet av året ska köerna därför förkortas med hjälp av köptjänster.