Du kan bidra genom att delta
Delta i din egen service och vård
Det viktigaste är att du alltid kan delta i planeringen av dina egna tjänster och din egen vård tillsammans med professionella. Att vara delaktig i sin egen vård och omsorg är en lagstadgad rättighet.
Du kan bidra till utvecklingen av våra tjänster
Du kan påverka utvecklingen av tjänsterna inom ditt välfärdsområde genom direkt deltagande, information och representativ demokrati. Vi vill att du ska vara delaktig så att vi kan utveckla tjänsterna i välfärdsområdet för att på bästa sätt tillgodose invånarnas behov och önskemål.
Direkt delaktighet
Genom direkt deltagande kan du påverka berednings- och beslutsprocessen direkt, utan att företrädas av några förtroendevalda. Direkt deltagande ger en kanal för att påverka planering och utveckling av verksamheten, även mellan valen.
Möjligheter till direkt deltagande i policyutvecklingen:
- Ge respons
- Svara på befolkningsenkäter eller delta i befolkningsmöten
- Engagera dig i klientrådet
- Skapa ett välfärdsområdesinitiativ
- Engagera sig i en organisations verksamhet
- Bli en erfarenhetskunnande
Beslutsfattande och representativ demokrati
Välfärdsområdet styrs genom ledningsgrupper, högre tjänstemän inom sektorerna och politiskt tillsatta organer. Politiskt konstituerade organer är representativa demokratier, där väljarna väljer representanter bland sig själva som har befogenhet att fatta beslut för deras räkning. Representanter väljs till välfärdsregionens beslutande organ vid regionval som hålls vart fjärde år. De valda representanterna sitter i styrelserna för Österbottens välfärdsregion och representerar befolkningen i regionen. Röstberättigad i välfärdsområdesvalet är varje medborgare som senast på valdagen fyller 18 år och vars hemkommun hör till Österbottens välfärdsområde. Rösträtt har också utlänningar som uppfyller vissa villkor och som har bott i Finland i minst sex månader. Nästa välfärdsområdesval äger rum år 2025. Så kom ihåg att rösta i regionvalet!
Alla politiskt valda förtroendeorgan:
Välfärdsområdesfullmäktige
Välfårdsområdesstyrelsen
Sektionerna
Nämnderna
Påverkansorgan
Det sätt på vilket de organ som påverkar välfärdsregionen fungerar är representativt. Representanter väljs från motsvarande kommunala påverkansorgan, men de är inte politiska. Dessa är rådet för äldre och funktionshindrade samt ungdomsrådet.
Delaktighet genom information
För att göra det lättare för dig att engagera dig tillhandahåller vi så mycket information som möjligt om aktiviteterna i välfärdsområdet genom olika kanaler.
Informerad delaktighet i din vård och dina tjänster
Information gör det lättare att förstå din egen vård och dina tjänster. Vi kommunicerar om våra tjänster och aktiviteter för att göra det lättare för dig att använda dem, men kommunikation främjar också andra former av deltagande.
Vi samarbetar med organisationer för att organisera vård- och serviceevenemang för att stödja dig i din egen vård och service. Information om evenemang.
Du kan se uppgifter om din vård och dina tjänster via MittKantas webbtjänst. Deltagandet i din vård och service kommer att förbättras genom att utveckla en rad digitala tjänster och mobilappar som hjälper dig att följa och påverka utvecklingen av din vård och service.
Kommunikation om beslutsfattandet i välfärdsområdet
Information om de beslut som fattas av välfärdsregionen kommer att göras tillgänglig för befolkningen i välfärdsområdet genom att publicera protokoll från välfärdsområdesfullmäktige, välfärdsområdesstyrelsen, nämnderna och sektioner på välfärdsområdets webbplats. Föredragningslistor och protokoll från organerna.
Information om välfärdsområdet
Välfärdsområdet tillhandahåller information om nyheter och evenemang i området. Dessutom publiceras nyheter om tjänster och evenemang i lokaltidningar och på sociala medier. Via sociala medier kan man även med kort varsel sprida information och anvisningar om hur man ska agera i en krissituation.
Ge respons
Genom att ge respons på dina tjänster är ett sätt att delta och en viktig del av utvecklingen av tjänsterna. Med hjälp av responsen kan du berätta för oss hur vi har lyckats och vad vi behöver förbättra. Den respons vi får via olika kanaler ger oss mycket användbar information för våra kunder.
Vi får respons från våra kunder via många olika kanaler:
- Kundresponssystemet
- Klient, patient eller anhörigs anmälan om negativ händelse
- Anmärkning hälsovården / socialvården
- Klagomål till regionförvaltningsverket eller Valvira
- Änmälning om patientskada
- Utredning från patient- och socialombuds om ämnen för kontakter
- Befolkningsenkäter om olika ämnen
Kundresponssystemet
Du kan ge respons på tjänsterna och vården inom Nordens välfärdsområde
- På vår webbplats. På vår hemsida finns en sida Ge respons.
- På surfplattor i enheten. Med dessa kan du ge respons under eller efter behandlingen och tjänsten.
- QR-koden på enheten.
- Genom att muntligt ge din respons till personalen.
Om du vill bli kontaktad om din respons kan du skriva dina kontaktuppgifter på responsformuläret på webbplatsen. Du kommer att bli kontaktad inom två veckor. All respons som lämnas kommer regelbundet att diskuteras med personalen på enheten.
Respons kan dock inte användas för att klargöra eventuella oklarheter i din behandling, och i dessa situationer bör du alltid kontakta enheten direkt. Om du är missnöjd med den vård du har fått kan du kontakta patientombudet. Om du är missnöjd med socialtjänstens tjänster kan du kontakta socialombudet.
NPS-siffran
Ett viktigt mått på kundupplevelsen är det internationellt använda Net Promoter Score (NPS). NPS beräknas utifrån resultatet av frågan ”Hur sannolikt är det att du skulle rekommendera den service du fick till en vän eller släkting?”. Svaren på denna fråga används för att ta fram ett tal mellan -100 och 100. Ju högre siffra, desto starkare rekommenderar kunderna vår tjänst. Resultatet är mycket bra om det ligger över 50.
QR-kod
QR-koden gör att du kan ge respons till den enhet som QR-koden skapades för. Öppna kameran på din telefon och rikta kameran mot QR-koden. En länk visas som du kan trycka på för att komma till vårt kundresponssystem där du kan registrera din respons. Tack för din respons!