Problem i välfärdsområdets fakturering
Problemen har att göra med ibruktagningen av det nya klient- och patientdatasystemet. Till viss del har problemen berott på informationsöverföringen mellan systemen. Huvudorsaken till problemet är ändå bristande instruktioner och bristfällig kunskap om hur systemen ska användas. För personalen har det ordnats och ordnas ännu utbildningar för hur olika besök ska dokumenteras i det nya systemet så att de överförs rätt till faktureringen.
Övergången till det nya systemet har varit en betydande förändring. Redan innan förberedde man sig på utmaningar i faktureringen och man höll även planerade pauser i faktureringen.
Fel på fakturorna
Ett exempel på ett vanligt fel på fakturorna är att ett hemvårdsbesök har antecknats som tillfällig hemvård, även om hemvården är fortlöpande. Vissa kunder har fått fakturor för läkarbesök där det egentligen handlat om en intern konsultation inom välfärdsområdet eller att läkaren har förnyat kundens recept.
– Om fakturan innehåller fel ber vi kunden ta kontakt med den enhet som gett servicen eller vården. Växeln och växelns chatt kan hjälpa kunden att hitta rätt kontaktuppgifter om det behövs, säger chefen för avgiftsenheten Christine Widd.
Vid behov förlängs fakturans betalningstid så länge situationen utreds.
Fördröjning i den specialiserade sjukvårdens fakturor
I samband med att det nya klient- och patientdatasystemet togs i bruk planerade man också in pauser i faktureringen.
Nu har den specialiserade sjukvårdens fakturering för våren kommit igång och för tillfället faktureras besök som ägde rum i april. Undantaget är avdelningen för förlossningar och kvinnosjukdomar och de psykiatriska avdelningarna, vilkas fakturering från våren inte har kunnat inledas ännu.
– Vi hoppas komma ikapp före slutet av augusti så att vi i början av september igen kan börja fakturera i realtid, vilket betyder att fakturan skickas inom cirka två veckor, säger Christine Widd.
Om en faktura saknas behöver inte kunden ringa och fråga efter den. Fakturorna skickas så snart som möjligt. Om fakturorna samlas på hög hos kunden går det att komma överens om en betalningsplan.
En del av faktureringen fungerar normalt och i tid, hit hör till exempel fakturor från boendeenheterna, de allmänmedicinska vårdavdelningarna och munhälsovården. Det kan ändå förekomma slumpmässiga fel i fakturorna, eftersom det är omöjligt att undvika misstag helt.
– Vi ber om ursäkt för de olägenheter som situationen förorsakar våra kunder, säger välfärdsområdesdirektör Marina Kinnunen.
Kund, gör så här:
- Du behöver inte ringa om du inte har fått någon faktura, faktureringen sker med fördröjning.
- Om du behöver förlänga betalningstiden kan du ringa till 06 213 1880, telefontid på vardagar klockan 10–12, eller skicka ett e-postmeddelande till klientfakturering@ovph.fi
- Om din faktura innehåller fel ska du i första hand vända dig till vård- eller serviceenheten. Kontaktuppgifterna finns i kallelsebrevet. Du kan också fråga växeln om kontaktuppgifterna, antingen per telefon 06 218 1111 eller via växelns chatt.