Till innehållet

Uträtta ditt ärende elektroniskt

Om du bor i Vasa eller Laihela kan du nu boka en telefontid på nätet. Det är möjligt att boka en telefontid för icke brådskande vårdbedömning till nästa vardag. Skötaren ringer upp dig på det nummer du uppgivit i samband med bokningen.

Boka din telefontid här: Elektronisk tidsbokning

De bokningsbara tiderna infaller mellan tisdag och torsdag. Tiderna öppnas i systemet kl. 16 dagen innan. Exempelvis så är tisdagens tider bokningsbara efter kl. 16 på måndag.  Om ditt ärende är brådskande, ring kundservicecentralen under tjänstetid.

Denna tjänst utvidgas stegvis till hela välfärdsområdet.

Kundservicecentralen

Ring oss då du vill ha hjälp med bedömning av ditt hälsotillstånd och handledning till vår service. Öppet mån–to kl. 8–15 och fre kl. 8–14 (Öppethållningstiderna varierar beroende på kommun). Telefonnumret för bedömning av vårdbehovet i Kristinestad är 06-218 6019.

Seniorlinjen

En direkt linje för dig som är över 65 år och vill ha hjälp med bedömning av ditt hälsotillstånd eller handledning.

Öppet mån–to kl. 8–15 och fre kl. 8–14

Textmeddelande service

Är du hörselskadad kan du använda dig av en textmeddelande tjänst för hörselskadade. Du kan uträtta dina ärenden på hälsostationer genom att skicka ett textmeddelande vardagar klockan 8 – 16. Ditt meddelande besvaras så fort som möjligt.

Avboka din reserverade tid

Genom att sända ett textmeddelande kan du avboka din reserverade tid till hälsovårdscentralen. Skriv ditt namn, kommun, vilken tid du önskar avboka och om du behöver en ny tid. Elektroniskt bokade tider avbokas i tjänsten för elektroniska tidsbokningar.

Telefonnumret för bedömning av vårdbehovet i Kristinestad är 06 218 6019.

När klienten ringer bedömer man vårdbehovet, ger instruktioner för egenvård gällande hälsa och sjukdom och vid behov bokar man en tid till läkarmottagning, sjukskötare eller fysioterapeut.  

Vid behov uppmanas klienten att kontakta rätt vårdplats. På hälsocentralerna tar sjukskötare och läkare emot både brådskande och icke-brådskande fall. Hälsocentralerna tillhandahåller i huvudsak hälso- och sjukvårdstjänster på allmänläkarnivå. Kontaktuppgifter till hälsocentralerna hittas i menyn ovan.

De tider som kan bokas elektroniskt hittas här: Digitaliska tjänsterna.

Så här gör du när du ringer för att få en bedömning av vårdbehovet 

Ring 06 218 9000. Lyssna noga på de inspelade instruktionerna. 

Steg 1. Välj önskat språk

  • Om du vill ha service på svenska, tryck 1.    
  • Om du vill ha service på finska, tryck 2. 

Steg 2. Välj din hemkommun

  • Vasa eller Laihela tryck 1  
  • Kronoby tryck 2 
  • Jakobstad, Larsmo eller Pedersöre tryck 3 
  • Nykarleby tryck 4 
  • Korsholm tryck 5 
  • Vörå eller Oravais tryck 6 
  • Närpes tryck 7 
  • Malax eller Korsnäs tryck 8 
  • Kaskö tryck 9
  • Är din hemkommun Kristinestad, ber vi dig ringa numret 06 218 6019. Du kan också kontakta Bottenhavets Hälsas digihälsostation.

Steg 3. Vänta på att samtalet kopplas vidare

Ditt samtal kopplas vidare till hälsostationen i din hemkommun. Lyssna på och följ instruktionerna du hör.

Elektroniska tjänster

Gäller ditt ärende socialvården?