Till innehållet
Allmänt

På grund av tekniskt fel styrdes begäranden om förnyande av recept fel

På grund av ett tekniskt fel i klient- och patientdatasystemet har en del begäranden om förnyande av recept styrts fel mellan den 7 oktober och den 16 oktober. Felet har åtgärdats och recept kan nu förnyas som normalt.

Under det första veckoslutet i oktober tog Österbottens välfärdsområde i bruk ett nytt klient- och patientdatasystem bland annat inom primärvården i Kaskö och Kristinestad.

Ett fel upptäcktes i konfigurationen av det nya systemet, vilket ledde till att en del begäranden i Österbottens välfärdsområde styrdes till det nya systemet. Recept kunde förnyas som normalt på hälsostationerna i Kaskö och Kristinestad som redan använder det nya systemet. Mellan den 7 oktober och den 16 oktober har patienternas begäranden som skickats till de övriga hälsocentralerna och sjukhusen i regionen styrts till det nya systemet, dit vårdpersonalen ännu inte har tillgång.

Cirka 600 begäranden har styrts fel. Dessa begäranden kan tyvärr inte överföras från ett system till ett annat, utan måste skickas tillbaka till patienterna. Patienterna får ett sms om att receptet skickats tillbaka ifall de i samband med förnyandet av receptet samtyckt till att Kanta-tjänsten får skicka sms till dem.

Felet har nu åtgärdats och begärandena styrs nu rätt i hela välfärdsområdet.  Vi ber om ursäkt för den olägenhet som detta orsakat patienterna.

Gör så här

Om du mellan den 7 oktober och den 16 oktober 2024 begärt att få ditt recept förnyat och ditt recept inte har blivit förnyat inom åtta dygn eller om du fått ett sms från Kanta-tjänsten om att din begäran returnerats:

• Kan du på nytt begära att få ditt recept förnyat via MittKanta eller på apoteket och då styrs din begäran till rätt system.

• I brådskande fall bör du ta kontakt med vårdbehovsbedömningen, tfn 06 218 9000.