Till innehållet

Genom kvalitetssystemet får man tillförlitlig information om hur effektfull, resultatrik och flexibel verksamheten är. Kvalitetssystemet hjälper också till med att sprida bra praxis.

Inom ramen för kvalitetsprogrammet utförs årligen auditeringar, det vill säga utvärderingstillfällen och självutvärderingar. Auditeringarna visar vilka styrkor verksamheten har, men även vad som behöver utvecklas. Tack vare dessa observationer kan vi utveckla verksamheten och servicen till det bättre.

Kvalitetsprogram

Österbottens välfärdsområde använder kvalitetsprogrammet för social- och hälsovården och räddningsväsendet, SHQS (Social and Health Quality Standard).

Kvalitetssystemet stöder det dagliga arbetet genom att säkerställa att servicen tillhandahålls i enlighet med lagar, förordningar och bestämmelser. Kvalitetssystemet stöder också ledningen och utvecklingsarbetet, samtidigt som det är en del av säkerhetsledningsarbetet och riskhanteringen. Kvalitetssystemet hjälper oss att stanna upp och utvärdera om vi gör det som det är tänkt att vi ska göra – och hur vi har lyckats i vårt arbete.

Österbottens välfärdsområde beviljades det första gemensamma kvalitetscertifikatet den 27 januari 2023. Certifieringen utökades och beviljades hela välfärdsområdet 23.02.2024. Certifikatet som beviljats är i kraft till den 26 januari 2026. Certifikatet beviljas av det finska bolaget Labquality Ab, ett bolag som erbjuder kvalitetsutvärderings-, certifierings- och utbildningstjänster för social-och hälsovården.  

Våra löften till våra kunder

Kvalitet dygnet runt, Vår servicehelhet är sammanjämkad och hållbar, Vi finns nära tillhands när du behöver oss, Kunden kommer alltid först, Vi hjälper dig att upprätthålla ditt välmående och att hjälpa dina närstående, Hos oss framskrider dina ärenden efter första kontakt.