Till innehållet
Allmänt

Läkemedelsautomater även till dem som skaffar sin hemvård med servicesedel

Läkemedelsautomaterna främjar klienternas medicineringssäkerhet. De bidrar också till att klienterna tar rätt läkemedelsdos i rätt tid.

För dem som regelbundet får hemvård har användningen av automaten varit avgiftsfri från och med början av året. Nu ska automaterna testas även bland klienter som skaffar sin hemvård med servicesedel. Det här pilotförsöket som pågår hela år 2025 medför inga kostnader för klienterna.  
– Vi arbetar hela tiden för att alla ska få samma hemvårdsservice, oberoende av om de får sin service av välfärdsområdet eller av en servicesedelproducent, berättar överskötare Paula Olin.

Det servicesedelföretag som deltar i pilotförsöket, InMedi, ansvarar för utbildningen av sin personal samt för kontakten till den tjänst som doserar läkemedlen och välfärdsområdets servicehandledning.
– Företaget erbjuder automater även till andra klienter än bara hemvårdens klienter. Men vi gör det här även för att klienterna ska kunna bo hemma självständigt, säger Olin.

I Österbotten finns det för närvarande cirka 230 läkemedelsautomater.

Tack vare automaterna blir medicineringssäkerheten bättre

Om äldre använder många olika mediciner som ska tas vid olika tidpunkter kan det ibland vara svårt för dem att veta vilket piller de ska ta och när. Läkemedelsautomaten meddelar dem när det är dags att ta de färdigt doserade medicinerna. Om de trots meddelandet inte tar sina mediciner låser automaten in dem, för att personen inte ska ta för mycket medicin eller ta den i fel tid.  

Hemvårdarna får ett meddelande till sin telefon om medicinerna inte har tagits. Då kan vårdarna åka till klienten och ge hen sina mediciner – eftersom bara vårdanställda kan öppna automaten.
– Läkemedelsautomaterna utgör en del av vår hemvård, eftersom de förbättrar medicineringssäkerheten och stöder klienternas självständighet. Klienterna har varit nöjda med automaterna och vant sig snabbt med dem, säger Olin glatt.