Läkarbesök via telefon vid behov

Innan man åker in till jouren ska man alltid ringa Jourhjälpen på telefonnummer 116 117. På Jourhjälpen betjänas kunden av professionella inom hälso- och sjukvården som bedömer om tillståndet kräver ett besök på jouren. Om det räcker med egenvård får kunden tillförlitliga vårdanvisningar hen kan följa hemma, fast direkt i soffan. Jourhjälpen betjänar dygnet runt.
Det kostar inget att ringa 116 117. Om man ringer från ett utländskt abonnemang kan det hända att operatören tar ut en avgift för samtalet. Vid behov erbjuds kunden en läkartid på distans, då ger Jourhjälpen kunden en tid när läkaren ringer upp.
Jourhjälpens professionella kan förstås identifiera nödsituationer och då det behövs säger de att den som ringt ska ringa nödnumret och då kan den prehospitala akutsjukvården skickas snabbt ut till patienten.
– Det handlar inte om att man skulle behöva be Jourhjälpen om lov för att komma till jouren. Men om ärendet kan skötas via Jourhjälpen är det både lättare och billigare än att åka in till jouren. Jourhjälpens professionella kan förstås identifiera nödsituationer och då det behövs säger de att den som ringt ska ringa nödnumret och då kan den prehospitala akutsjukvården skickas snabbt ut till patienten, säger akutsjukhusets ledande läkare Taneli Väyrynen.
Distansläkaren tar hand om akuta fall som inte kräver fysisk undersökning av patienten. Hit hör exempelvis förkylningssymtom eller andra lindriga infektioner, olika utslag, konstaterande av ögoninflammationer samt allergisymtom.
Sedan början av år 2025 är det 10 euro billigare att sköta läkarbesöket på distans än att åka in till jouren. För tillfället kostar ett besök på jouren 66,70 euro. Om distansläkaren ändå bedömer att kunden måste besöka jouren och kunden sedan åker in, tas ingen avgift ut för telefonsamtalet med distansläkaren.
Jourhjälpen i Österbottens välfärdsområde tar emot cirka 5 000 samtal per månad. Flest samtal kommer från Vasabor, medan invånarna i Jakobstadsnejden är de som använder tjänsten minst. Jourhjälpen kan till exempel ge egenvårdsanvisningar som kunden kan följa hemma. Jourhjälpen ger också medicin- och vaccinationsrådgivning och hänvisar kunden efter behov till distansläkaren, hälsocentralen eller ett annat telefonnummer.