Till innehållet
Allmänt

Kortare köer till munhälsovården

Köerna till munhälsovården har blivit kortare i hela Österbottens välfärdsområde. I kommunerna i norr uppfyller munhälsovården nu målen i vårdgarantin. Det tar längst tid att få vård i Vasa, Laihela, Korsholm och Malax.

I Kronoby, Larsmo, Pedersöre, Jakobstad och Nykarleby är den genomsnittliga väntetiden till icke-brådskande munhälsovård 4–5 månader. Det faller inom ramarna för vårdgarantin på sex månader. Som längst har köerna till en munhälsokontroll varit över ett år.

– Vid varje mottagning ger personalen en rekommendation om hur ofta kunden ska besöka munhälsovården i fortsättningen. När hen kontaktar tidsbokningen bedöms vårdbehovet utifrån tidigare besök, säger regionövertandläkaren Anne Hägglund.

Situationen inom munhälsovården är särskilt utmanande i Vasa, Korsholm, Laihela och Malax, där flera tandläkartjänster står obesatta.

– Målet är att all munhälsovård i välfärdsområdet ska omfattas av vårdgarantin under nästa år. De goda resultaten i norr ger hopp om att det ska gå, men det förutsätter köhantering utanför det ordinarie arbetet, säger ledande tandläkare Hanna Kangasmaa.

Lyckad rekrytering avgörande

I de norra kommunerna har man lyckats rekrytera personal till de flesta befattningar inom munhälsovården, vilket är den främsta orsaken till att vårdköerna blivit kortare.  

Munhälsovårdens representanter har deltagit i branschevenemang och rekryteringsmässor i både Finland och Sverige. Olika verksamhetsställen har också varit måna om att ta emot – och ta väl hand om – praktikanter och studerande.

– Om de studerande som kommer till oss får ett bra bemötande och ordentlig handledning, ökar chansen för att de i ett senare skede återvänder för att jobba hos oss. Dessutom sprids ordet om att vi är en bra arbetsgivare också för nyutexaminerade, säger Anne Hägglund.

För att korta av köerna har anställda inom munhälsovården haft möjlighet att frivilligt ta emot extra arbetspass. Dessutom har man tagit hjälp av externa tjänsteproducenter bland annat via Färdig patient-modellen, som handlar om att patientens problem med munhälsan sköts från början till slut som köptjänst. Årligen vårdas cirka 2 000 patienter på detta vis.  

Patienter nöjda med servicen

Tidigare kallades vuxna regelbundet till tandkontroller. Numera ska de själva boka tid till såväl icke-brådskande som akuta undersökningar. Telefonnumret till munhälsovårdens tidsbokning och rådgivning är 06 218 9100 och gäller i hela välfärdsområdet under tjänstetid. Vid akuta vårdbehov under andra tider på dygnet ska man ringa 116 117.

Barn kallas fortsättningsvis till kontroller både före och under skoltiden och de problem som uppdagas följs upp. Undersökningar av munhälsan kan också behövas inför operationer eller vid påbörjande av en del medicineringar.

– Samma personal står för både akuta och planerade ingrepp. Det handlar om en ständig balansgång med resurser, säger Hägglund.

Efter att människor kommit in i vårdsystemet, är de i regel nöjda med den service de får, även om mottagningstiden inte alltid är i hemkommunen.