Till innehållet
Allmänt

Köerna på jouren rör sig i en bättre riktning

En jämförelse av jourens kundantal och genomströmningstider år 2023 och år 2024 visar att situationen blivit en aning bättre. På hösten 2024 och framförallt i december 2024 hade man stundom rusning på jouren. Läget och förflyttningen till fortsatt vård uppföljs och utvecklas ständigt.

Patientantalet ökade, men vården ges snabbare

År 2024 ökade patientantalet på samjouren något i jämförelse med år 2023. Den genomsnittliga genomströmningstiden, det vill säga den tid som en person vistas på jouren innan hen utskrivs eller flyttas till en annan enhet för fortsatt vård, förkortades i alla patientgrupper år 2024. Siffrorna visar inte eventuella köer till anmälningen.

Patientantalet:

 År 2023År 2024
Kirurgi7 6617 408
Medicin9 2859 174
Pediatrik1 6371 631
Allmänmedicin30 44531 501
Totalt49 02849 714

Genomströmningstider:

 År 2023År 2024
Kirurgi4 h 26 min.4 h 10 min.
Medicin5 h 29 min.5 h
Pediatrik2 h 37 min.2 h 6 min.
Allmänmedicin3 h 40 min.3 h 11 min.

På sommaren 2023 tog man i bruk ett nytt koncept för styrningen av patientströmmarna. Konceptet innebär att välfärdsområdets olika enheter och tjänster tillsammans ser till att en patient inte blir kvar på jouren längre än nödvändigt. Den här modellen utvärderas ständigt och utvecklas efter behov.

– När välfärdsområdesstyrelsen fattade besluten om ändringarna i servicenätet beslöt vi även att det operativa läget följs upp och att vi gör ändringar efter behov. Styrelsen fick den senaste lägesbilden den 8 januari. Vi har också kommit överens om att processen som tar vid när jourbesöket är klart ska gås igenom på nytt. Vi söker sätt att säkerställa att kunderna smidigt kan åka vidare och att vårdens säkerhet och kvalitet kan garanteras på alla våra enheter, säger välfärdsområdets direktör Marina Kinnunen

Höstens häftiga och samtidiga infektionssjukdomar belastar jouren

De många utdragna infektionssjukdomarna som utbröt samtidigt redan i höstas har ökat vård- och omsorgsbehovet exempelvis bland äldre. Samtidigt insjuknade även anställda. Denna ekvation har belastat jouren och andra enheter. Fenomenet är bekant även i det övriga Finland. I jämförelse med fjolåret har de utdragna vårdtiderna tornat upp sig i december.

Antal patienter som väntat länge på jouren i slutet av åren 2023 och 2024

År 2023Antal patienter 6–12 timmarAntal patienter över 12 timmar
september694167
oktober911228
november838234
december891254
År 2024Antal patienter under 6 timmarAntal patienter 6–12 timmarAntal patienter över 12 timmar
september3650574153
oktober3538610210
november3507630214
december3503771314

Det hör till jourverksamhetens natur att det ibland är rusning till jouren. Inte ens med en bra verksamhetsplan kan man helt avvärja rusningar. Målet är att en patient ska vistas på jouren en så kort tid som möjligt.

– Av erfarenhet vet vi att patientantalet alltid är högt i december. Ingen ska bli tvungen att vänta på jouren i flera dygn – och när det händer så har vår process inte fungerat som den ska, säger akutsjukhusets överskötare Saija Seppelin.

Situationen på jouren kan variera snabbt och också mycket från dag till dag.

– Exempelvis idag (9 januari) är läget lugnt på jouren med 24 patienter som behöver vård, säger akutsjukhusets ledande läkare Taneli Väyrynen.

Situationen följs upp tätt

Belastningen på jouren uppföljs dagligen och ofta flera gånger om dagen. Tre gånger i veckan och vid behov oftare har man en lägesöversikt där alla enheter som tillhandahåller fortsatt vård i välfärdsområdet deltar. Samarbete bedrivs aktivt mellan olika tjänster, exempelvis mellan jouren och hemvården.

– I och med att välfärdsområdet nu är en och samma organisation har det blivit lättare än tidigare att byta information, samarbeta och hitta lösningar, säger Saija Seppelin. På våren 2024 grundade man en ny lägescentral där erfarna, koordinerande skötare sköter överföringen och styrningen av patienter mellan välfärdsområdets olika enheter.

Personalsituationen bra för närvarande

På samjouren arbetar cirka 80 personer. Våren 2023 var det svårt att rekrytera, men® för tillfället är alla vårdarbefattningar besatta. Även vikarier fås efter behov bra via välfärdsområdets egen vikarieförmedling.

Jourens personal har deltagit i Institutet för hälsa och välfärds program för ett gott arbete, som syftar till att utveckla arbetsförhållandena och arbetsklimatet.

Jouren hjälper i akuta situationer

Trots rusningar på jouren behöver en människa i behov av vård inte tveka att söka hjälp. Före man söker sig till jouren lönar det sig att ringa 116 117, där vårdpersonal bedömer behovet av hjälp och hur brådskande vårdbehovet är.

– Genom att ringa först kan kunden undvika ett eventuellt onödigt besök som i vissa fall kan skötas per telefon eller utan brådska på en social- och hälsocentral eller en välfärdsstation, säger Seppelin.

Ring det avgiftsfria numret 116 117 innan du överväger att söka dig till jouren. På jourhjälpen, som betjänar dygnet runt, bedömer yrkesutbildade personer vårdbehovet per telefon. Det här hjälper till att säkerställa att du får adekvat vård i rätt tid och minskar också rusningen till jouren.

Jourhjälpen 116 117 erbjuder även mer allmän rådgivning om och handledning för besvär som eventuellt kräver ett jourbesök. I livshotande situationer, såsom vid svåra bröstsmärtor, andningssvårigheter, medvetslöshet, förlamningssymtom eller plötsliga kramper ska du ringa 112.