Funktionshinderservicen omorganiseras för att svara mot den nya lagstiftningen
I enlighet med den nya lagen om funktionshinderservicen ska klienter primärt erbjudas allmän social service som kompletteras med särskilda tjänster utgående från klienternas behov. Hittills har personer i behov av särskilda tjänster betjänats separat i ärenden som anknutit till den allmänna socialservicen och separat i ärenden som anknutit till socialservice på specialiserad nivå.
Utgångspunkten är att personer med funktionsnedsättningar och deras servicebehov inte ska bedömas utifrån deras funktionsnedsättning, utan utifrån deras övergripande funktionsförmåga och servicebehov. Enlig Jouni Nummi som är chef för vuxensocialarbetet i välfärdsområdet är det här tankesättet inget nytt utan något som man siktat på redan före den här omorganiseringen. I och med lagförändringarna förenhetligas nu praxisen.
– I och med omorganiseringen minskar överlappningen i servicen. Klientens servicebehov utvärderas och nu ska helheten tas i större beaktande än tidigare när servicen beviljas, säger Jouni Nummi. – Personer med funktionsnedsättningar kommer efter omorganiseringen få en direkt kontaktkanal till basservicen, vilket är en förbättring i jämförelse med tidigare, säger Nummi.
Sakkunskapen sprids till fler enheter
I samband med utvecklingen av funktionshinderservicen och socialservicen kommer de olika teamen som erbjuder socialservice för olika åldersgrupper att stärkas och bli mer klientorienterade, eftersom sakkunskapen kommer att finnas i alla team. Sakkunskap om funktionshinderservicen kommer alltså i fortsättningen att utgöra en del av klientens helhetsservice och inte vara en separat service. Däremot kommer de tjänster som erbjuds till klienter i behov av krävande stöd att förbli en egen servicehelhet.
I och med omorganiseringen kommer två socialarbetare till att anställas för det direkta klientarbetet. Mängden chefsuppgifter minskas.
– Utgångspunkten med hela omorganiseringen är att erbjuda klienterna en smidigare service och att möta kraven i den nya lagstiftningen. Samtidigt minskas antalet personer i ledande ställning och i chefspositioner medan antalet personer som arbetar direkt med klienter ökar, säger socialdirektör Carina Nåhls.
Förberedelserna inför ikraftträdandet av den nya lagstiftningen och omorganiseringen av den egna verksamheten inleddes på våren 2024. Målet är att genomföra omorganiseringen på ett verksamhetsorienterat sätt och tillsammans med personalen. Den nya modellen införs i april.
Ändringarna i funktionshinderservicen kommer att behandlas i rådet för personer med funktionsnedsättning och personalsektionen den 30 januari.
– Under omorganiseringen fungerar vår service och våra kontaktkanaler som tidigare, säger Jouni Nummi.