Till innehållet
Allmänt

Funderar du över klientavgifterna?

Alla behöver vi någon gång social- och hälsovårdstjänster och vi får antagligen också en faktura av välfärdsområdet för den tjänst vi använt. Vi har samlat svaren på de vanligaste frågorna om klientavgifter.

Varför faktureras jag för klientavgifter?

Avgifterna som Österbottens välfärdsområde debiterar grundar sig på lagen om klientavgifter inom social- och hälsovården, förordningen om klientavgifter inom social- och hälsovården eller på välfärdsområdesstyrelsens beslut. I lagen fastslås till exempel maximi-
belopp för serviceavgifterna. Klientavgifterna ses över och uppdateras en gång om året.

Klientavgifterna täcker en del av vad det kostar att producera servicen. Under år 2024 tar vi ut klientavgifter för cirka 50 miljoner euro. Det här är bara en bråkdel av välfärdsområdets hela finansiering, resterande cirka 786 miljoner euro kommer från staten.

Vad är ett avgiftstak?

För varje kalenderår slår man fast ett maximibelopp för våra klientavgifter, det är det som kallas för avgiftstak. I år är avgiftstaket 762 euro. Om du använder många av välfärdsområdets tjänster ska du spara fakturorna så att du kan följa med summan. Om du remitterats för vård till exempelvis ett universitetssjukhus beaktas också dessa vårdavgifter i avgiftstaket.

I avgiftstaket räknar man inte med avgifter för laboratorieundersökningar och bilddiagnostiska undersökningar som gjorts på remiss av privatläkare, socialvårdstjänster och helt privata tjänster som inte hör till välfärdsområdets organiseringsansvar.

När du har nått avgiftstaket ska du kontakta välfärdsområdets patient- och klientreskontra som kontrollerar betalningarna. Du hittar kontaktuppgifterna till patient- och klientreskontran på de fakturor som välfärdsområdet skickat. När du nått avgiftstaket får du ett så kallat frikort som ger dig befrielse från att betala en del av patientavgifterna. Frikortet beviljas av den enhet där du fått vård när avgiftstaket uppnåtts. Frikortet skickas till dig per post.

Varför kostar distansmottagning?

Distansmottagning ersätter ett vanligt mottagningsbesök. Distansmottagning betyder att du vid en tidpunkt som avtalats på förhand diskuterar per telefon eller video med vår professionella som vårdar dig. Avgiften för distansmottagningen grundar sig alltså på innehållet i tjänsten och den tid som vår professionella använder.

Distansmottagningar används inom både primärvården och den specialiserade sjukvården och i framtiden kommer distansmottagningar att bli vanligare. Distansmottagningarna räknas med i hälsovårdens avgiftstak på samma sätt som de hälsovårdstjänster som ges under traditionella besök.

Till exempel allmän hälsorådgivning som ges anonymt, chatt för bedömning av vårdbehov eller symptombedömningar som fylls i på webben är inte avgiftsbelagda distansmottagningar.

Är det möjligt att flytta fram förfallodagen på min faktura?

Ja, du kan be att få flytta fram förfallodagen genom att före fakturans förfallodag kontakta faktureringen. Telefonnumret finns på fakturan.

Vem ska jag kontakta om jag upptäcker fel i en faktura som skickats till mig?

Om du upptäcker sak- eller räknefel i fakturan, ska du kontakta enheten där du fått vården eller tjänsten. De kan kontrollera vilka behandlingar eller vilken tjänst du har fått och vad som borde finnas på fakturan.

Kan jag ansöka om att få nedsatta klientavgifter för social- och hälsovården?

Hälsovårdens fasta avgifter såsom poliklinikavgifter, avgifter för munhälsovård, tillfällig hemsjukvård och hemsjukhusvård nedsätts inte och tas alltid ut. Välfärdsområdet kan däremot nedsätta eller låta bli att ta ut, det vill säga efterskänka, avgifter för socialvård och inkomstbundna avgifter för hälsovård om avgiften äventyrar försörjningen av familjen.

Nedsättning eller efterskänkning av avgift avgörs alltid från fall till fall. Du kan ansöka om nedsättning eller efterskänkande av en avgift genom att fylla i blanketten som finns på vår webbsida under Klient- och patientavgifter. På blanketten ska du redogöra för dina och makens/makans inkomster, utgifter och förmögenhet.

Frågorna besvarades av avgiftsenhetens chef Christine Widd, klientavgiftssakkunnig Sari Viinikka samt ekonomidirektör Lena Nystrand.

Artikeln har publicerats i kundtidningen Hembesöket 2/2024.

Text: Varpu Saari
Bild: Shutterstock