Till innehållet
Allmänt

Frågor om ÖVPH-appen – hjälp fås via växeln

Vi har skickat ett brev till våra kunder som deltar i testningen av den digitala mottagningen. I brevet berättar vi om den nya digitala mottagningen som fungerar via sjukskötarens chatt. De nya chattjänsterna kan användas både via webben och ÖVPH-appen.

Om du har frågor eller behöver råd om hur du laddar ner appen eller använder chattjänsterna kan du kontakta välfärdsområdets växel antingen genom att ringa 06 218 1111 eller via växelns chatt. Du hittar chattjänsterna också via välfärdsområdets webbplats genom att klicka på Starta chatten i det högra nedre hörnet på webbplatsen.  

I appbutiken har Österbottens välfärdsområde två applikationer som kan laddas ner, ÖVPH och ÖVPH Helppari. Chattjänsterna finns i den app som heter ÖVPH och via den kan du som hör till försöksgruppen använda den digitala mottagningen. 

ÖVPH Helppari är en app som används inom den specialiserade sjukvården. Det här är en app som din behandlande enhet vid behov kan be dig ladda ner. Då ger enheten dig även anvisningar om hur du laddar ner appen.  I appen Helppari kan du också se din vårdstig.  

Under den nuvarande veckan har antalet som använder sig av chatten mångdubblats.  

– Chatten har blivit jättepopulär, men många har också bara velat testa hur chatten fungerar. Det här har tyvärr skapat onödig rusning i chattjänsten, säger biträdande avdelningsskötare Anna Kuoppala

– Om du hör till försöksgruppen så lönar det sig naturligtvis att ladda ner appen genast, men använd den inte förrän du verkligen behöver hjälp av sjukvården. På så sätt kan vi tillsammans se till att de med akuta problem får hjälp i tid.

Gör så här:

1. Ladda ner vår applikation via applikationsbutiken. Du hittar applikationen med namnet ÖVPH.

2. Logga in dig genom stark autentisering. När du loggar in dig första gången behöver du dina bankkoder eller ditt mobilcertifikat. Efter den första inloggningen kan du logga in dig exempelvis med en PIN-kod.

3. Välj den tjänst som du vill använda. Starta chattsamtalet genom att klicka på ikonen och svara på de frågor som ställs.

4. Fortsätt chatta enligt de anvisningar som du ges.

OBS! Sjukskötarens chatt är endast till för dem som hör till försöksgruppen, medan de andra chattarna är till för alla invånare i välfärdsområdet.