Det tar längre än väntat att uppnå inbesparingar
Speciellt köptjänsterna medför utmaningar, de har ökat med 4,3 procent jämfört med år 2023. Det här beror i huvudsak på prishöjningar. För att få bukt med de ökade köptjänstkostnaderna har välfärdsområdet dels konkurrensutsatt avtal igen och förhandlat med bolagen om servicenivån, dels utvärderat vilka funktioner som är förmånligare att producera i egen regi. Redan i våras infördes ett köpstopp på alla icke-nödvändiga anskaffningar.
Välfärdsområdets kostnader stävjas inom ramarna för framtids- och anpassningsprogrammet. Sparmålet för år 2024 är 27 miljoner euro. En del av resultaten från anpassningsprogrammets åtgärder syns med fördröjning först i slutet av året.
– Vi kan ännu hoppas att de ändringar som genomförts i verksamheten syns i utfallet av ekonomin de kommande månaderna. Då det kommer till köptjänsterna och kundtjänsterna ser det ut som att det är omöjligt att hållas inom den fastställda budgeten, säger ekonomidirektör Lena Nystrand.
Välfärdsområdesstyrelsen gav välfärdsområdets tjänsteinnehavare i uppgift att hitta nya sätt för att helhetskostnaderna ska hållas på den budgeterade nivån under resten av året.
– Invånarna kommer också i fortsättningen att få lagstadgad service av oss, även om vi är tvungna att balansera ekonomin i snabb takt, säger välfärdsområdets direktör Marina Kinnunen.
Du kan bekanta dig med alla mötesärenden genom att klicka på länken nedan som tar dig till föredragningslistan. Även mötesprotokollet publiceras på samma plats.