Be om hjälp -tjänsten guidar barnfamiljer till det stöd de behöver

Föräldrar kan kontakta oss via tjänsten Be om hjälp när de är oroliga för sitt barns välmående eller för sitt eget föräldraskap och sin egen förmåga att klara sig. Utmanande situationer i familjer kan till exempel vara ekonomiska svårigheter, skilsmässa, våld i nära relationer och våld i hemmet.
Kontakten kan också tas av barnet eller den unga personen själv eller av någon som står familjen nära. Du kan fylla i online formuläret med ditt eget namn eller, om du föredrar det, anonymt.
– Be om hjälp -formuläret är en lågtröskeltjänst och vi hoppas att familjerna tar kontakt med oss i ett tidigt skede, säger Anna Håkans, projektchef för det digitala familjecentret.
Införandet av den nya servicekanalen har förberetts inom ramen för välfärdsområdets EU-finansierade projekt Prima Botnia, som särskilt fokuserar på att förbättra tillgången till vård och tjänster för utsatta personer.
Be om hjälp -tjänsten är avsedd för icke-brådskande förfrågningar om hjälp
En kontaktförfrågan som görs via tjänsten Be om hjälp går till socialtjänstens klientrådgivningstjänst, där yrkesverksamma svarar inom 3–5 arbetsdagar, antingen via e-post eller telefon.
Rådgivningstjänsten söker efter sätt att hjälpa de familjer som kontaktats och hänvisar dem till rätt tjänst.
– Det innebär att kunden inte behöver själv veta vilken tjänst eller professionell person som ska kontaktas, säger Dominique Donner, serviceförman för klient- och servicehandledningen.
Tidig kontakt ger möjlighet till snabb hjälp och förhindrar att problem eskalerar till större problem. En utmanande situation kan lösas redan under det första samtalet, när kunden och de professionella tillsammans kommer fram till hur de ska gå vidare.
