Till innehållet
Allmänt

Anträffbarheten per telefon var bättre 2024 än vad som anges i THL:s rapport

I början av maj gav THL ut en rapport om anträffbarheten av vårdbehovsbedömningen inom primärvården i olika välfärdsområden. Österbottens välfärdsområde hade emellertid skickat bristfälliga siffor till THL för rapporten. Siffrorna har nu korrigerats.

Enligt THL:s rapport hade vårdbehovsbedömningen i Österbottens välfärdsområde svarat på endast 40 procent av de inkomna samtalen under samma dag år 2024. I verkligheten hade vårdbehovsbedömningen svarat eller ringt tillbaka till uppringaren under samma dag i 97,51 procent av fallen.

De felaktiga uppgifterna i THL:s rapport hamnade i rapporten på grund av ett mänskligt misstag i Österbottens välfärdsområde. På grund av misstaget rapporterade välfärdsområdet inte alla samtalsuppgifter i sådana fall då samtalen hade skötts via flera olika system, vilket igen ledde till att bland annat alla återuppringningar uteblev från välfärdsområdets uppgifter. Felet i de angivna uppgifterna avslöjades först när THL hade publicerat sin rapport. Välfärdsområdet har nu skickat korrigerade uppgifter till THL.

I början av år 2025 har köerna till vårdbehovsbedömningen varit långa och välfärdsområdet arbetar för att de ska bli kortare. I januari–februari svarade eller ringde man tillbaka till uppringaren under samma dag i 92 procent av fallen.